Внимание: секс, наркотици и джихад в нета !
84% от младите наемници са привлечени от "Ислямска държава" чрез социалните мрежи
Защо кавказците, а и не само те, намират приложение на необуздания си нрав точно там в редиците на ИД? Част от отговора се крие в професионалния ПР на джихадистите. Те промотират идеята си по най-модерен начин, ползвайки интернет, смартфони с приложения и всички видове социални мрежи. Радикалите разпространяват идеите си и вербуват хора във Facebook, ВКонтакт, Twitter и Youtubе, коментира Гулзат Билялова, научен сътрудник от Конгреса на религиоведите.
Колко са силни ислямистите в мрежата говорят и данните от статистиката: 84% от младите хора са привлечени към ИД именно чрез интернет; вниманието на 47% в нета привлечено от статии или видеа с екстремистко съдържание; 19% са открили пак там инструкции за подготовка на терористични атентати и са се възползвали от тях, а 41% са се врекли във вярност на джихадистите.
Вербовчиците действат много просто и примитивно, но ефективно! Стъпка номер едно - убедително и красноречиво разказват колко добре се живее при терористите. Каква власт и свобода дават те на младежите, които никой никога няма да забележи в техните държави. Така те ще се прояват, ще станат известни и популярни. С една дума - звезди. Ислямистите пускат снимки на джихадисти на фона на разкошни дворци и скъпи лимузини. Главната задача на този етап е да се съблазнят тези, на които им е станало интересно, и да бъдат предразположени към разговор. След това вниманието се насочва към онези, които жадуват не за лек живот, а за подвизи.
Екшънът също е примамка, на която мнозина кълват. Показват се снимки на успешни бойни акции, разказват за "героичния" образ на бойците на ИД и призовават идеите да се отстояват с оръжие в ръка. Първата задача на вербовчиците е да изолират потенциалния новобранец от близки и приятели, и най-вече от семейството му, което би могло да го разубеди. Манипулаторите използват сектантски прийоми - опитват се максимално да предразположат набелязаната жертва към себе си, да станат за него наставник, приятел, брат, нещо като роднина, да му дават съвети по всички въпроси и да го подкрепят с добри думи. В резултат на подобна обработка за много младежи най-важни вече не са родното му семейство, любимият човек и колегите, а "духовните братя и сестри", на които трябва да се помага.
При обработката на бъдещия терорист вербовчиците умело разясняват най-важните религиозни понятия: шахид, джихад и други. Така човекът става като дрогиран и следва сляпо вербовчика си, без да се замисля какво прави. Жертвата разбира грешката си, но това става прекалено късно, когато вече се намира в зоната на бойните действия, а обратният път е затворен.
Има и друг фактор за примамка. Какво търсят сега незаетите с работа младежи - секс, наркотици и оръжие. Всичко това го получават гарантирано в редиците на ИД, и то по много. Много секс с нещастните сексробини, предимно кюрдки, много дрога, която им замъглява мозъците, и безразборно много оръжие. "Ислямска държава" умело и бързо усъвършенства и маркетинговите си технологии. Бандитите публикуват в социалните мрежи снимки с котки и оръжия, качват свои битки в Twitter.
Те имат и собствено мобилно приложение и интернет магазин, откъдето могат да се купят тениски или блузи с логото на ИД.
Модернизацията на ислямисткия ПР е вече факт, въпросът е как да му се противостои? Най-добрата защита от вербовката е добрата осведоменост за същността на ИД, коментират експерти. Никой не може да те накара да обичаш сладолед, ако си падаш по диня със сирене - две коренно различни неща, каквито са истинският ислям, изповядван от нормалните мюсюлмани, и този на джихадистите, проповядван от "Ислямска държава".
Последвайте ни
0 Коментара: