Когато руската армия за първи път премина през беларуската граница с цел мълниеносно окупиране на Киев, те възнамеряваха да разчитат на обширната железопътна мрежа в региона за своите доставки и подкрепления, пише Washington Post.

В същото време обаче, в беларуското направление се активизираха и сериозна група от диверсанти, които предизвикаха истински хаос в логистиката на противника, отбелязва изданието.

Буквално от първите дни на инвазията в Беларус започва да работи секретна мрежа, която включва железопътни работници, хакери и дезертьори от службите за сигурност, която има за цел да наруши железопътните връзки между Русия и Украйна през Беларус, като по този начин повреди руските линии за доставка.

Военни колони навлизат от Беларус в Украйна, потъна "Донбас" - командният кораб на украинските ВМС ВИДЕО

Атаките бяха прости, но ефективни. Целта на диверсантите бяха таблата за управление на сигнали, които осигуряват безпроблемната работа на железниците. В резултат на това, влаковете бездействаха с дни, принуждавайки руснаците да попълват войските си с превозни средства. Това от своя страна доведе до известните 60-километрови колони на север от Киев.
 


"Като се има предвид зависимостта на Русия от железниците, то аз съм убеден, че това допринесе за някои от проблемите, които имаха на север. Това забави способността им да се придвижат", заяви Емили Ферис, изследовател в лондонския мозъчен тръст RUSI.

Изданието нарича действията на белоруските диверсанти "втората релсова война". Първата беше по време на Втората световна война, когато съветските партизани, включително белоруси, взривяваха железопътни линии и гари, за да нарушат германските маршрути за доставки.

Известно е, че железопътната война се разглежда като исторически триумф в Беларус, тя се преподава в училищата като най-успешната тактика на партизаните през Втората световна война. През 2022 г. обаче беларуският ъндърграунд използва по-мирни тактики.

Окървавиха Александър Лукашенко, наложи се да го шият ВИДЕО

"Ние не искахме да убиваме руски или беларуски шофьори. Използвахме мирен начин, за да ги спрем", пише вестникът, цитирайки беларуския активист Юрий Рававой. Той, както и други белоруси, замесени в атаките, отказа да разкрие точните подробности за това как и от кого са извършени атаките, страхувайки се за безопасността на железопътните партизански отряди.

Започвайки на 26 февруари, два дни след инвазията, серия от пет саботажни атаки срещу електрически табла доведе до почти пълно спиране на руските влакове в Беларус, припомня Washington Post.

До 28 февруари започнаха да се появяват сателитни снимки на 60-километров конвой от руски камиони и танкове, за които се твърди, че пътуват от Беларус до Киев. Конвоят е бездействал една седмица поради изчерпване на гориво или повреди.


Превод и редакция: БЛИЦ!