Неотдавна в световните медии мина в различни варианти заглавие от рода „Третата световна война: ключът е на старт!” Започва ново глобално надпреварване във въоръжаването на световните военни лидери, основано на новите технологични достижения в областта на роботиката, хиперзвуковите скорости и невидимостта. БЛИЦ предлага поредица за бъдещите стратегически бомбардировачи.
Създаването на американския стратегически бомбардировач от ново поколение В-21 тръгна помпозно като предизборната кампания на Доналд Тръмп. Първите самолети няма да се появят поне още 10 г., но миналата седмица беше тържествено заявено, че неговото кръщаване ще се състои в края на септември на конференция на ВВС на САЩ в Нешънъл Харбър (Мериленд) южно от Вашингтон.

Тогава на бомбардировача ще му дадат име. То ще бъде избрано от няколко хиляди предложения на обикновени американци, които от три месеца засипват с писма електронната поща на щаб-квартирата на ВВС.

През февруари на света бе показана фотография на още не заченатия младенец, който се оказа летящо крило. Впрочем преди това бе избрана фирмата-производител. И веднага започнаха съдебни дела, като телевизионните репортажи за тях бяха придружени със скъпи реклами.

Търгът за създаване на В-21 бе спечелен от компанията Northrop Grumman. Изпусналите тлъстата военна поръчка за 80 млрд долара - Boeing и Lockheed Martin – веднага се обърнаха към съда с искане за отмяна на решението.

Загубилите представиха сериозни аргументи. Първо, Northrop Grumman вече направи супер-бомбардировача B-2 Spirit, който по всички показатели, освен по малка забележимост, отстъпва на американския ветеран В-52: и по боен товар, и по таван, и по далечина, дори и по крейсерска скорост. Като цяло самолетът излезе несполучлив и извънредно скъп, затова бяха произведени само 20 машини.

Boeing в своя иск поставя въпроса ребром: не е ли престъпление да се дават грамадни бюджетни средства на компания, която ще ги изхарчи напразно, създавайки несполучлив и безкрайно скъп продукт.

Аритметиката е ясна. В документите за търга Northrop Grumman иска за всеки произведен бомбардировач по 560 млн долара. За сравнение, предишното творение В-2 струвало по 2 млрд долара. Много е странно как по-сложният самолет ще струва почти 4 пъти по-евтино от по-простия. При това трябва да се отчита инфлацията на долара за изминалите 15 г.

И Boeing несъмнено също би превишила декларираната сума, но вероятно би произвел по-добър самолет – просто Northrop Grumman вече демонстрира своята техническа самостоятелност.

Делата в американските съдебни инстанции все още не са завършили, но определено може да се предположи, че обрат няма да има: личицето на бъдещия самолет вече е показано, скоро ще му дадат и име.

Извънредно странно изглеждат и твърд оптимистичните срокове за изпълнение на програмата. Първите 21 броя на В-21 трябва да бъдат предадени на ВВС още през 2025 г., като за целта от бюджета ще бъдат отпуснати 21,4 млрд долара. За цялата партида от 100 бомбардировача са предвидени 80 млрд долара, като последната машина трябва да бъде предадена през 2037 г.

В-21 трябва да заменят В-52 и частично В-1В. Наистина летателно-техническите характеристики на В-1 са по-високи от В-21, но по договора за СВН-3 (стратегически настъпателни оръжия) от 2010 г. те не могат да носят ядрено оръжие. Целта е усилване ядрената триада.

Трудно е да се повярва в реализацията на толкова съкратени срокове за разработка. Например за създаването на В-2 на Northrop Grumman бяха необходими 20 г. – начало на разработката е през 1979 г., първи полет на прототипа след 10 г. първият бомбардировач беше приет на въоръжение през 2000 г.

За В-21 практически нищо не е известно. Всички планирани характеристики се пазят в строга тайна. Известно е обаче, че той трябва да се експлоатира както в пилотиран, така и в безпилотен режим. Намеква се за далечина 9000 км и ракетен товар от 12 тона, но по-скоро това са дезинформации, а не убедителни цифри.

Екип на БЛИЦ