Трудно е да се намери човек, който никога не е чувал за тунела под Ламанша, свързващ Обединеното кралство и Франция. 

Днес той е третият по дължина сред подводните тунели. Дължината му е 50,5 км. По-големи са само японският тунел Сейкан, дълъг 53,9 км, и базовият тунел Готард в Швейцария, дълъг 57 км.

Китай ще бие и тримата рекордьори, като изгради подводен маршрут от 127 км. Къде ще води той?
В Китай има един много забележителен залив. Говорим за залива Бохай, който е част от Жълто море. Дълбочината на тези места достига 86 метра. Това място е забележително не само с живописните си гледки, но и с факта, че приблизително населението на една средно голяма страна живее на брега на залива Бахай. Там се намира и град Тиендзин – един от най-големите индустриални центрове.

А недалеч от него се намира столицата на страната Пекин.

Хората живеят и работят по цялото крайбрежие на Бохай. Полуостров Ляодонг и полуостров Шандонг, между които има фериботна връзка, стискат важния залив в между себе си. Вярно е, че за да се придвижите от единия бряг на другия, ще трябва да прекарате поне 8 часа. Което всъщност не е толкова малко, колкото изглежда.

Ако обикаляте като всички нормални пътешественици, тогава ще трябва да карате около 1500 км около залива Бохай по магистралите от Шандонг до Ляодун. Всъщност поради тази причина китайците ще прокарат подводен тунел с дължина 127 км между двата полуострова.

Инфраструктурното съоръжение, ако бъде завършено успешно, ще свърже градовете Далиан Янтай. Тунелът ще бъде железопътен, но през него ще могат да преминават и превозни средства. Вярно е, че те ще бъдат заредени на специални платформи. Най-вероятно това решение е взето от китайски строители поради трудностите при организирането на вентилация в дълъг тунел. Автомобилите, за разлика от електрическите локомотиви, създават най-замърсения въздух.

Но има ли полза от подобен проект? Всъщност ползите са огромни. Ускоряването на транспортните връзки между Шандонг и Ляодун ще спести на китайците поне 4 милиарда долара годишно. Така 127-километровият тунел ще се изплати само за 11 години. Завършването на работата по обекта е планирано след 2030 г.

Превод:БЛИЦ