В света на технологиите юли 2016 г. ще остане в историята като месецът, в който се появява една от най-успешните видео игри в света – Pokemon Go. На пръв поглед нищо особено, играта успя да погълне вниманието на милиони хора от цял свят. С оглед на това е трудно да си представим, че заглавието дължи началото си на… една шега, пише digital.bg.

Действително, сайтът CBC припомня как през 2014г., на първи април – деня на шегата – Google обявяват нов обучителен инструмент, който позволява на потребителите да улавят покемони с помощта на Google Maps. Целта, шеговито обясняват тогава от Google, е да намерят и назначат на работа най-добрия “Господар на покемоните“, защото, според тях, такъв човек, освен технологично образован, ще бъде и склонен да поема рискове. Шегата особено се понравила на малкото студио Niantic Labs, част от Google и особено на основателя му Джон Ханки.

Ханки отдавна е специалист в областта на дигиталните карти. Тъкмо създадена от него технология на име Keyhole го води в Google през 2004 година, като на него се дължат 3D сателитните изображения, които се използват в Google Earth. Вече от много години Ханки гледа на дигиталните карти като на добър начин да накара хората да излязат навън и да откриват нови места. Тъкмо тази идея стои зад първата популярна игра на Niantic – Ingress – а след това и зад Pokemon Go.

Картите обаче са само един от двата съществени елемента, които определят характера на Pokemon Go. Другият е допълнената реалност – технология, която позволява проектирането на дигитални образи в реалността (гледана през екрана на някакво устройство). В случая с Pokemon Go става въпрос за проектиране на покемони (съкратена версия на английското словосъчетание „джобно чудовище“) с помощта на GPS и камерата на смартфона. Играта ни оставя с впечатлението, че целият свят – такъв, какъвто го виждаме през екрана на телефона – е пълен с покемони.

Успехът на Pokemon Go до голяма степен се дължи и на чист късмет. Niantic се сдобиват с правото да използват героите от франчайза най-вече благодарение на факта, че Главният изпълнителен директор на Pokemon Цунеказу Ишихара е почитател на Ingress. Идеята на Niantic освен това идва в идеален момент за Nintendo – компанията, която от години издава игри от вселената на Pokemon и която изпитва сериозни финансови затруднения най-вече поради факта, че умишлено не се развива в посока мобилни игри. Благодарение на Niantic Nintendo не поемат риска да разработват мобилни игри сами и в същото време държат 32% от всяка тяхна акция.

И не на последно място, решаваща роля за успеха на Niantic изиграва отцепването им от Google миналата година след преструктурирането на онлайн гиганта под името Alphabet. Niantic решават да излязат от сянката на бъдещата корпорация и започват самостоятелен живот – нещо, което им позволява да работят с конкуренти на Google. Последните все пак също имат думата по отношение на бъдещето на студиото. Google, Nintendo и Pokemon инвестират общо $20 милиона в Pokemon Go през октомври 2015г. с обещанието за още $10 милиона при изпълнение на определени цели.

Интересното е, че според Pokemon, инвестицията все още не е направена, макар че, както по всичко личи, играта Pokemon Go отдавна е надхвърлила всички очаквания.