Джипита рискуват да загубят практиката си заради издаването на електронни направления към специалист след разговор само по телефона с пациентите. За тази опасност потвърди и д-р Николай Брънзалов от Българския лекарски съюз (БЛС) и призова колегите си да бъдат изключително внимателни и да не се поддават на натиска от пациентите, които в жегите се самодиагностицират и не искат да се разкарват до кабинетите, пише "Телеграф".

"Електронно направление не означава дистанционно. То не може и не бива да се издава без извършен и описан в системата преглед.

Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) следи стриктно за подобни нарушения и колегите трябва много да внимават, защото действително може да се стигне до прекратяване на договорите им с касата и до загуба на практики“, предупреди д-р Брънзалов.

Обяснения

Пациентите, които притискат лекарите за издаването на направления от разстояния, най-често обясняват, че това им се налага, защото са трудноподвижни. Лекари алармираха, че масово ги търсят с молба за насочване към специалист след консултация по телефона и от морските ни курорти, пише още изданието.

"Това наистина не е приемливо, но има колеги, които от добрина откликват на понякога наистина сърцераздирателни истории.

Правилата обаче са утвърдени и не е случайно, че няма как без реален преглед да се издава направление, защото така се допускат и грешки, които вредят и на пациентите и не им осигуряват най-доброто лечение", категоричен бе още д-р Брънзалов.

Контрол

"Има обаче и случаи, в които някой звъни от морето и иска направление. Лекарят му го издава в 11,00 часа, а след това се оказва, че той е бил на преглед в 10,45 часа. Тези неща веднага „светват“ в системата и за такова нещо от НЗОК могат да прекратят договора с лекаря. И после какво?

Действително разчитаме, че колегите са наясно какво рискуват. В крайна сметка контролът е сериозен, както и недостигът на лекари в страната също. Затова нека хората да са наясно, като им хрумнат подобни желания и идеи. За самите тях няма да е добре някой лекар да си загуби практиката.

Редно е да има преглед и тогава да се прецени какво е най-доброто, което може да се предприеме като лечение. Иначе те всички ще станат трудноподвижни и ще звънят постоянно. Не е това начинът. Редно е в крайна сметка всички да се уважаваме.

В България като цяло достъпът до медицина е на много високо ниво. Дори в Западна Европа има страни, в които много по-трудно се урежда консултацията със специалист“, каза още д-р Брънзалов.

Случай

Реален случай разказа пред „Телеграф“ и пациентка от Кюстендил.

„Мъжът ми падна в опит да отвори вратата на двора и си натърти таза. Болките са сериозни и в един момент ни се стори, че се усилват. Едва ставаше, не можеше да седи. Обадихме се на личната лекарка, описахме й ситуацията и тя ни влезе в положението.

Прати ни на снимка, но в направлението нямаше насочване към консултация към травматолог. Той си взе парите за прегледа, прецени, че му е нужен и скенер, за който нямаше как да ни издаде талон по здравна каса, платихме си и това изследване и в крайна сметка излезе, че щеше да е по-добре да си бяхме отишли до личната.

Тя със сигурност на място щеше по-добре да прецени състоянието на съпруга ми и да ни даде всичко нужно като документи“, разказва Василка Стоянова.

„Прегледът се прави само в лекарския кабинет или при домашно посещение в някои случаи. Изисква се и подпис от пациента. По телефона може да консултираме, но не и да издаваме направления.

Електронното направление не означава дистанционно, то просто е в дигитален вариант и позволява на лечебните заведения и специалистите да го видят в системата. Носи известни улеснения, но най-вече за лекарите, това трябва да се знае“, каза и д-р Николай Манчев от столичното 12-о ДКЦ.

Струпване в жегите

По време на горещините лекарите масово отчитат наплив на пациенти пред кабинетите сутрин до към 10,30 часа.

„Лично аз много се дразня, когато някой тръгне да говори и да обобщава, че пред лекарските кабинети се „виси“. Това не е проблем на лекарите. Много от нас правят всичко възможно да създават организация и да работят със записани часове, но някои са си свикнали, че трябва да им се обърне внимание, когато на тях им е удобно.

Сега в жегите сутрин пред вратата пациентите не могат да се разминат, но след 11,00 часа вече става по-спокойно“, коментира д-р Николай Брънзалов.

„Действително трябва да оценяваме това, което имаме като медицински услуги и че въпреки всички проблеми в системата при нас лекарите са много по-достъпни от тези в Нидерландия например, където бях наскоро“, добави той.