Учени от Японския държавен институт по природни науки "Рикен" смятат, че ниската смъртност от COVID-19 в Япония в сравнение с европейските страни и САЩ е свързана с генетиката на самите японци. Те са получили такива данни в хода на скорошно проучване, съобщи в неделя в The Japan Times.

"Рикен" отбелязва, че хората имат два типа адаптивни имунни системи, които отразяват патогени въз основа на "спомени" за минали инфекции със сезонни коронавируси (група вируси, които включват вируси, които причиняват обикновена настинка, респираторен синдром на Близкия изток (MERS) и тежко остро респираторно заболяване) (ТОРС) Естествените антитела в този случай работят като първа линия на защита срещу патогени, а след това, когато вирусът навлезе в тялото, се задейства друг защитен механизъм - мощен имунен отговор от Т-клетките в белите кръвни клетки, които убиват заразените клетки.

Ключът към предотвратяването на сериозни случаи на COVID-19 са активираните Т клетки, които изискват човешки левкоцитен антиген (HLA). Този сложен набор от гени помага на Т-клетките да откриват заразени клетки, за да ги унищожат. Човешкото тяло съдържа десетки хиляди HLA и всеки човек има няколко вида HLA, които са генетично наследени.

Учени от "Рикен" са изследвали молекулата HLA-A24, която се среща при около 60% от японците и само при 10-20% от хората в Европа и САЩ. След това те изследват шипчестия протеин на вируса, който причинява COVID-19 и идентифицират антигенен компонент, или QYI епитоп, който е насочен към HLA-A24, задействайки процеса на активиране и пролиферация на Т-клетките. По принцип той сигнализира на имунната система, че има вирус, който трябва да се пребори.

Японският екип също така установи, че подобен епитоп съществува в сезонните коронавируси. Изследователите казват, че това доказва кръстосания имунитет на молекулярно ниво срещу обикновените коронавируси и вируса на COVID-19.

Повечето японци имат наследен компонент на имунната система, който може по-ефективно да убива различни коронавируси, включително този, който причинява COVID-19.

Много учени спекулират, че може да има Х-фактор, когато става въпрос за мистериозно ниската инфекция с COVID-19 и смъртността в Япония и съседни Китай, Южна Корея и Тайван. По-високите нива на носене на маски, заедно с генетични и имунологични характеристики, често се посочват като възможни причини. Изследванията на "Рикен", ако се докажат, биха посочили последното.

Институтът нарича откритието им първо в света. Откриването на епитопа, който причинява силен имунен отговор, което е публикувано онлайн в научното списание Communications Biology по-рано този месец, може да доведе до разработването на нова ваксина срещу COVID-19 и лекарства, които биха били особено полезни за хора, при които не се наблюдават повишаване на нивата на антителата, въпреки че са ваксинирани поради състояния като кръвни заболявания или рак, казва Шин-ичиро Фуджи, ръководител на екип в лабораторията за интегративни медицински науки на Riken Center.

"Анализът на хора с рак, използващи открития епитоп, показа, че 60% до 70% от тях могат да активират Т-клетките убийци. Вярваме, че този метод може да се използва като следващото лекарство за тези, за които ваксината не работи."

Към събота Япония отчете под 18 500 смъртни случая от COVID-19 и около 1,73 милиона случая на вируса от началото на пандемията. Това се сравнява с около 797 000 смъртни случая и близо 50 милиона случая в САЩ и приблизително 147 000 смъртни случая и 10,8 милиона случая във Великобритания.