Ударно строителство и ремонти е планирала Столичната община за догодина. За това ще бъдат похарчени почти 500 млн. лв. Парите са по програми от ЕС, заеми и собствени средства. Всички те ще отидат за ремонти и строителство на пътища, детски градини, нови естакади, за разклонението на метрото до летището и до „Младост” 4, както и за ВиК проекти, съобщава в. “Монитор”.
&bdquo;До две седмици ще се изготви карта, на базата на която ще вземем решение за последователността на строителството и ремонтирането на улиците и булевардите&rdquo;, обясни кметът на София Йорданка Фандъкова вчера. До края на тази година трябва да приключи строителството на двете естакади при Телевизионната кула и на ъгъла на бул. &bdquo;Ив. Евст. Гешов&rdquo; и ул. &bdquo;Св. Г. Софийски&rdquo;. След това ще започне изграждането на кръстовищата на две нива - при Семинарията и на ъгъла на бул. &bdquo;Ив. Евст. Гешов&rdquo; и &bdquo;България&rdquo;. Целта е да не се затапва София<br /> <br /> Догодина ще започне и строителството на пробива на бул. &bdquo;Царица Йоанна&rdquo; в &bdquo;Люлин&rdquo;, който ще свързва комплекса със западната дъга на Околовръстното. Със заем от Европейската инвестиционна банка от 50 млн. евро и още толкова пари от бюджета на София ще бъдат ремонтирани 21 булеварди и улици през следващите 4 г. След броени месеци ще стартира и дълго чаканият ремонт на &bdquo;Цариградско шосе&rdquo;. Освен нови асфалт и мантинели, там ще бъдат обновени и мостовете. Ремонтът ще почне от входа на София и ще продължи до &bdquo;Алея Яворов&rdquo;. Очаква се този проект да глътне към 20 млн. лв.<br /> <br /> Планиран е и основен ремонт на булевардите &bdquo;Ботевградско шосе&rdquo;, &bdquo;Дондуков&rdquo;, &bdquo;Монтевидео&rdquo;, &bdquo;Копенхаген&rdquo;.<br /> Паветата на &bdquo;Дондуков&rdquo; ще бъдат сменени с асфалт. Бул. &bdquo;Копенхаген&rdquo; пък ще свърже догодина кв. &bdquo;Дружба&rdquo; 2 с &bdquo;Цариградско шосе&rdquo;, а след около 2 години ще стигне до &bdquo;Младост&rdquo; 3.<br /> <br /> Основен ремонт ще има и на бул. &bdquo;Шипченски проход&rdquo; от ул. &bdquo;Иван Димитров&rdquo; до бул. &bdquo;Асен Николов&rdquo;, а на следващ етап и до бул. &bdquo;Христофор Колумб&rdquo; в жк. &bdquo;Дружба 1&rdquo;. В списъка за обновяване са и пътен възел &bdquo;Надежда&rdquo; и бул. &bdquo;Искърско шосе&rdquo;. Ще бъдат ремонтирани и ул. &bdquo;Тодор Каблешков&rdquo; от бул. &bdquo;Бъкстон&rdquo; до бул. &bdquo;Цар Борис III&rdquo;, ул. &bdquo;Богатица&rdquo; в &bdquo;Лозенец&rdquo;.<br /> <br /> &bdquo;Даваме си сметка, че всичко това ще затрудни движението в столицата, затова ще се стремим винаги да има алтернативен маршрут&rdquo;, обясни Фандъкова. Преди време тя обясни, че предпочита да се строят нови улици и да се правят основни ремонти, отколкото да се пълнят дупки. Обаче София не може да се откаже напълно от кърпенето на улици. Затова отново близо 28 млн. лв. ще отидат за пълнене на дупки през 2013 г. В този случай най-важни ще са вътрешнокварталните улици.<br /> <br /> Освен с основните ремонти на шосета общината ще продължи и доизграждането на ВиК мрежата в София. Сега кметството изпълнява 6 проекта за 158 млн. лв по Оперативна програма &bdquo;Околна среда&rdquo;. Те ще бъдат завършени през 2014 г. Тогава се очаква да има цялостна канализация в кв. &bdquo;Овча купел&rdquo;, кв. &bdquo;Горна баня&rdquo; и Банкя. В напреднала фаза са проекти за канализация в &bdquo;Надежда&rdquo;, &bdquo;Илиянци&rdquo;, &bdquo;Горубляне&rdquo;, &bdquo;Модерно предградие&rdquo;, &bdquo;Симеоново&rdquo;, &bdquo;Суходол&rdquo;. В начален етап от изграждане на канализация са проектите за престижните квартали от Витошката яка &ndash; &bdquo;Симеоново&rdquo; и &bdquo;Драгалевци&rdquo;.<br /> <br /> През следващата година в столицата ще бъдат разкрити около 1400 места в детските градини. Нови забавачки ще отворят в районите &bdquo;Надежда&rdquo;, &bdquo;Слатина&rdquo;, &bdquo;Оборище&rdquo;, &bdquo;Нови Искър&rdquo;, &bdquo;Панчарево&rdquo;, &bdquo;Витоша&rdquo;. В тях ще има 750 места. Ще се разширяват детски градини в &bdquo;Лозенец&rdquo;, &bdquo;Красно село&rdquo;, &bdquo;Искър&rdquo;, Средец&rdquo; и &bdquo;Витоша&rdquo;. В тях ще бъдат приети още 600 деца. &bdquo;23 забавачки и 3 училища ще бъдат цялостно санирани догодина със средства от фонд &bdquo;Козлодуй&rdquo;, обясни зам.-кметът по строителството Ирина Савина. <br /> <br /> Булевард &bdquo;Драган Цанков&rdquo; ще бъде отворен до края на месеца. Той е разширен двойно и вече има 4 ленти за движение в частта при Националния стадион &bdquo;Васил Левски&rdquo;. Паважът е сменен с асфалт. Паветата ще бъдат складирани и ще се използват при ремонти и при обновяването на малки улички в центъра. По бул. &bdquo;Драган Цанков&rdquo; е изградена и нова канализация, тротоари и улично осветление.<br /> До края на ноември трябва да е готово кръстовището на две нива на булевардите &bdquo;П. Яворов&rdquo; и &bdquo;Др. Цанков&rdquo; - при тв кулата. След пускането на естакадата над 5 пъти ще се намали времето за престой в района. Сега шофьорите чакат 8 - 10 минути на кръстовището в пиковите часове. Благодарение на новото кръстовище там ще се преминава за 2 минути, а вредните емисии ще намалеят с до 20%. Цената на пътния ремонт и строежа на кръстовището на две нива е 26 млн. лева. Бул. &bdquo;Драган Цанков&rdquo; се обновява със спестени 2,5 млн. лв. от строителя на естакадата, похвалиха се от общината.<br /> <br /> Главният архитект на София Петър Диков съобщи, че оттегля проекта за нов път през Борисовата градина.<br /> Той трябваше да е пряко трасе между бъдещата естакада близо до Семинарията (на кръстовището на бул. &bdquo;П. Яворов&rdquo; и ул. &bdquo;Стоян Михайловски&rdquo;) и жк &bdquo;Хладилника&rdquo;. Според първоначалния план трябваше да се изгради нов булевард успоредно на &bdquo;Никола Вапцаров&rdquo;. По план трасето трябваше да е почти 2 км дълго. То тръгва от бул. &bdquo;П. Яворов&rdquo;, минава покрай София Ленд, излиза на старата жп линия на гара &bdquo;Пионер&rdquo; и покрай болница &bdquo;Токуда&rdquo; стига до бул. &bdquo;Черни връх&rdquo;. <br /> <br /> Проектът за нов път обаче стана причина за недоволство от страна на природозащитници, защото се предвиждаше отсичането на 168 дървета. &bdquo;Няма да се прави пробив, а ще се минава по сегашното трасе&rdquo;, обясни Диков пред портала Kmeta.bg. Изготвен е и нов вариант, който не засяга нито едно дърво. <br /> <br /> Предвижда се още естакадата да бъде максимално скъсена и ниска. Ще има и специална шумоизолираща стена. Тя ще бъде със зеленина, която трябва да компенсира скритата гледка към гората. &bdquo;Протестираха хората, които живеят там, както и екоорганизации. След като направихме няколко срещи и обсъдихме въпроса, аз приех, че една голяма част от мотивите им са основателни&rdquo;, обясни Диков. /БЛИЦ <br /> <br />