Само 10 % от нападенията се докладват - и то само при нанесени щети или загинал член на екипажа, разкрива старият морски вълк
Почти не минава месец без брутално нападение върху търговски кораб в Аденския залив. На похитените плавателни съдове понякога има наши сънародници и това&nbsp;ни прави особено чувствителни към тази тема. <br /> <br /> Репортер на БЛИЦ разговаря за пиратството с капитан далечно плаване Иван Атанасов, който повече от 30 години кръстосва надлъж и нашир световните морета и океани и е запознат с тайните на този доходоносен бизнес, носещ милиони долари печалби от платените откупи. <br /> <br /> <b>- Според световната статистика 2009 година отбелязва рекорд по пиратски нападения. <br /> <br /> </b>- В световен мащаб са извършени около 350 атаки, от тях над 170 са дело на сомалийските пирати. Над 40 плавателни съда са похитени досега, а за заложници са взети 639 души. Сомалийските власти сами признават, че около 12 хиляди души от местното население участват в пиратския &ldquo;бизнес&quot;, при който чрез измъкване на откуп от собствениците на отвлечените кораби се реализират огромни печалби от порядъка на милиони долари.<br /> <br /> <b>- Как международните сили&nbsp;търпят тези печални &ldquo;рекорди&rdquo;?<br /> </b><br /> - На международните сили им е доста трудно да извършат операция на сушата - необходимо е решение на най-високо ниво. Обикновено всяка отделна държава се грижи сама за собствените си хора и кораби и рядко се интересува от пленените моряци от други националности.<br /> <br /> <b>- При това положение не се ли плаща твърде солена цена?<br /> </b><br /> - Пиратството си има&nbsp;цена. Но тя е толкова нищожна, че обяснява велите опити на великите военни държави да го ограничат. През Аденския залив годишно преминават между 22 000 и 30 000 кораба. Карго оборотът достига изумителните осемдесет милиарда долара на година. Когато се сумира загубата от платените откупи, излиза, че тя се свежда само до някакви си 0,167 % от този оборот. При тази нищожна обща загуба, корабните компании предпочитат да си платят на пиратите, вместо да наемат скъпо струваща охрана. <br /> <br /> Потърпевши са малките корабни превозвачи. За тях охраната е най-малкият проблем. Постоянно растящите застрахователни полици са на път да ги изпратят в историята. За общо карго от 50 милиона долара на кораб, само таксата &bdquo;военен риск&rdquo; е нараснала от 10 000 на 62 500 долара. От нормалните 25 и 50 долара за 20 и 40 футов контейнер, сега таксата е скочила съответно на 50 и 100 долара. Супер контейнеровозите превозват между 3 000 и 5 000 контейнера. А големите превозвачи имат повече от 20 &ndash; 30 кораба. Колосалните суми, които отиват за евентуален откуп се събират предварително от клиентите на самата корабната агенция. Минеш ли между капките, парите остават в превозвача. А както вече отбелязах, все повече кораби се разминават с отвличането. Като прибавим и 600 000 долара за преминаване на танкер през Суецкият канал, нещата започват да изглеждат доста обезпокоителни, особено за малките корабни превозвачи. Затова много от тях се решават да прибавят 6 000 км към прехода си и да преминават през нос Добра Надежда. Но това пък е лоша новина за крайните потребители, които ще понесат негативите - ще се забави производството им, престоят и неустойките за производителя и търговеца в страната&nbsp;получател ще нарасне.<br /> <br /> <b>- Като заговорихме за пари, как тези бедни сомалийци, чийто годишен доход едва надвишава 500 долара, намират средства, за да се сдобият с бързи лодки, мощни извънбордови двигатели, оръжие, боеприпаси и модерна навигационна техника? <br /> </b><br /> - Този &ldquo;бизнес&rdquo; сам може да си заработи парите, които са нужни за неговото стартиране &ndash; започва се от най-ниското стъпало. Младо момче, което охранява пленения вече кораб, получава 1 000 долара. За да започне самостоятелен бизнес, са нужни между 50 и 250 хиляди долара. Затова някои се включват в &ldquo;играта&rdquo; на акционерен принцип. Съберат ли се трима инвеститори от ниската категория, парите им ще са достатъчни за пълното обурудване на два бързи катера, плюс необходимото военно и електронно снаряжение. Те обаче ще са в състояние да навигират и нападат своята плячка на сравнително близко разстояние от брега. А това винаги ще ги излага на риска да бъдат заловени и изправени пред африканската Темида. За разлика от нашето правосъдие, работата на магистратите на черният континет е бърза и ефикасна. За две седмици осъдените пирати ще получат 20 години затвор, без право на обжалване. <br /> <br /> Но ако инвестицията е 250 000 долара, шансът за успех е заначително по &ndash; голям. Тайната на успеха се крие в &ldquo;кораба-майка&rdquo;: това е по-голяма гемия с обхват на плаване до хиляда и повече километра от брега - там, където големите плавателни съдове са най-уязвими. Корабът-майка качва на борда си малките катери и щом фиксира подходящата плячка, ги пуска на вода да я атакуват. <br /> <br /> <b>- И печалбите на пиратите са огромни - само за 2-3 месеца от един пленен плавателен съд се прибират по 2-3, че и повече милиона долара?</b><br /> <br /> - Ако младият сополанко, който е вардил пленниците, е взел хилядарка, то 30 % от &ldquo;чистата печалба&rdquo; отива при &bdquo;инвеститорите&rdquo;, 20 % са за местната управа, а останалите 50 % се разпределят между самите пирати &ndash; всекиму според заслугите. <br /> <br /> <b>- Каква е обичайната тактика, която пиратите прилагат при своите нападения? <br /> </b><br /> - От доста време тя е една и съща. За да уплашат моряците, пиратите обикновено стрелят над носа на нападнатия кораб. Повечето кораби са невъоръжени - спазват международната практика на корабоплаването. И щом похитителите се изкачат на палубата, моряците обикновено се предават бързо. Понякога екипажът на нападнатия съд предприема защитни действия - плава на зиг-заг или пръска нападателите с маркучи.<br /> <br /> <b>- Имате ли представа как нападателите се отнасят с екипажите на пленените съдове?<br /> </b><br /> - Обикновено се отнасят добре. Възприемат ги като обикновени мъже, които случайно са попаднали в бизнеса им. Повечето от заложниците в българските екипажи на &bdquo;Маласпина касъл&quot; и &bdquo;Алфа БГ&quot; /б.а. двата кораба, които бяха пленени и после освободени/ казаха, че към тях са се отнасяли добре.<br /> <br /> <b>- А знаете ли как похитителите&nbsp;си избират жертвите?<br /> </b><br /> - Никак не е трудно. Сериозните &ldquo;инвеститори&rdquo; имат хора във всички пристанища, от които евентуалните им жертви тръгват към Аденския залив. Информаторите &ldquo;снасят&rdquo; всичко за набелязания кораб &ndash; екипаж, карго, регистрация... Има и други начини за набиране на информация за потенциалните жертви на нападение - чрез сайтовете на корабните агенции и британската застрахователна агенция Lloyds. Срещу минимален абонамент и логване може да се научи всичко за всеки съд на вода в световния океан. При сериозна инвестиция са готови да сътрудничат и митническите служители в пристанищата, и застрахователите.<br /> <br /> <b>- Съществуват ли плавателни съдове, които пиратите избягват да нападат? <br /> </b><br /> - Руски и израелски кораби не е препоръчително да се нападат. Техните екипажи не се предават, обикновено стрелят на месо. <br /> <br /> <b>- Кое е най-често използваното за нападение време?<br /> </b><br /> - Атаките обикновенно се случват през нощта между 1.00 и 5.30 ч., когато екипажът спи и само дежурната вахта на мостика следи за навигационните уреди. Работата на корабните двигатели приглушава шума от приближаващите бързи лодки, и звука от мятането на металните куки. Ако екипажът не е подготвен да посрещне неканените гости, всичко приключва за 2 &ndash; 3 минути. <br /> <br /> Напоследък обаче екипажите са по-подготвени. Докато през 2008 г. от 111 атаки, 42 са били успешни, то през последните четири месеца на 2009 от 114 нападения -&nbsp;само 29 кораба са били отвлечени.<br /> <br /> <b>- На какво се дължи намалелият брой на отвлечените кораби - само на по-добрата подготовка на екипажа ли?<br /> </b><br /> - Трябва да се има предвид, че само 10 % от нападенията се докладват. И то само в случаите на нанесени щети или загинал член на екипажа. Никой уважаващ себе си капитан не желае на кораба му цяла седмица да се мотаят крайно некомпетентни африкански полицаи. При 50 000 долара дневен наем за кораб от среден клас, загубите са огромни. Да не говорим за петролните танкери, където цената&nbsp;тръгва от 125 000 долара на ден.<br /> <br /> <br /> <b><i>Досие:<br /> </i></b><i>&bull; За пръв път сомалийските пирати попаднаха в светлината на прожекторите преди години, когато направиха най-големия удар в историята на морското разбойничество, отвличайки саудитски супертанкер, натоварен с петрол на стойност 100 милиона долара. След това морските разбойници не се посвениха да ударят и кораб на една от най-мощните държави в Европа &ndash; Украйна. Пиратите привлякоха вниманието и когато плениха украински товарен кораб, превозващ огромен военен товар, включително 33 танка. Всички случаи обаче приключиха не с военна намеса на съответната засегната страна, а с преговори и плащане на откуп. <br /> <br /> &bull; Безредиците и анархията в Сомалия започват през далечната 1991 г., когато военните свалят от власт бившия диктатор Мохамед Сияд Баре. Това води до вълна от незаконен риболов и изхвърляне на токсични индустриални отпадъци в сомалийски води от чуждестранни кораби от Азия и Европа. Това стана възможно заради липсата на каквато и да е власт в държавата, годна да протестира срещу тези действия. Към края на деветдесетте години на миналия век местни рибари и доброволни бойци сформират групи, наречени с имена като &quot;Сомалийска брегова охрана&quot; и &quot;Национална доброволческа брегова охрана&quot;, които прогонват или задържат кораби от Южна Корея, Италия, Испания, Тайланд и други държави. Все още обаче пиратството не е на мода в тази част на света. Постепенно, виждайки колко е лесно да се плени кораб, тези патриотични групи се превръщат в пиратски банди, като впоследствие усъвършенстват методите си на действие и стават по-дръзки и разширяват обхвата на нападенията.<br /> </i><br /> <br /> <b>Едно интервю на Марина Шиварова<br /> </b>