"Когато си купите автомобил "Мерцедес" - компанията ви дава гаранция за нея, а не Кънчо от Каспичан, който ви е продал колата, нали така?! Веригата за осъществяването на една пакетна почивка е: турагент - изпращащ туроператор - превозвач - посрещащ туроператор -хотелиер.
Страни по договора са клиентът и изпращащият туроператор. Когато нещо не е наред по веригата - потребителят има проблем с него&quot;, обясни Валентин Йосифов, едно от знаковите имена в българската туристическа индустрия, дългогодишен управляващ директор на &quot;ТУИ - България&quot; ( TUI е най-големият туроператор в света). <br /> <br /> Претенциите на туристите, блокирани от петък до вчера на летищата в Бургас и Варна, трябва да бъдат насочени към туристическите агенции в Русия, Литва, Латвия, Естония и скандинавските страни, които са контрагенти на българската &quot;Алма тур&quot;. А те от своя страна да си изяснят отношенията с българския туроператор и да търсят обезщетение от него.<br /> <br /> &quot;Авиокомпанията има отношение към един турист, когато той е си е купил билета в офис на превозвача или, през интернет или чрез туристическа агенция, която пък плаща на превозвача. В скандалния конфликт между &quot;Алма тур&quot; и &quot;България ер&quot; туристическата агенция не е платила авиационния продукт на превозвача. Претенциите могат да бъдат само към тур оператора, който е събрал парите на туристите&quot;, потвърдиха за БЛИЦ и мениджъри от превозваческа фирма.<br /> <br /> &quot;Българската държава направи повече от това, което се очаква в такива случаи&quot;, категоричен е Валентин Йосифов. Може да се критикува правителството за много други неща, свързани с туристическата индустрия в България, но случаят не е такъв. Изпращането на правителствения самолет да превози част от туристите на &quot;Алма тур&quot; в най-критичния момент беше бърза и много точна реакция на министър-председателя.&quot;<br /> <br /> Представители на туристическия бранш припомниха пред БЛИЦ грандиозния скандал с руската &quot;Капитал тур&quot; от края на миналата година. Хиляди туристи по света, включително и в България, останаха тогава блокирани на аерогарите.Изтерзани и гневни клиенти не знаеха как, кога и кой ще ги върне обратно. Първите симптоми се появиха най-напред с overbooking-а в Египет, който побърка пристигналите за почивка, някои от които са чакали с часове да бъдат настанени, а на други са били подменени хотелските резервации. Компанията не е можела да изпълни ангажиментите си, заради блокирани банкови сметки. Обезщетение получават само първите, които са подали молби за компенсации, тъй като финансовата гаранция на застрахователя &ldquo;Иногарант&rdquo; е едва 190 милиона рубли, а дневният оборот на компанията е над 40 милиона. <br /> <br /> Кризата настъпи внезапно, защото маститият руски туроператор &ldquo;Капитал тур&rdquo; просрочил кредит към Московската кредитна банка за 45 милиона рубли при общи задължения на стойност от 1,3 милиарда. След постигнато споразумение с банката - исковете са оттеглени и компанията възобновява дейността си, щетите върху нейния имидж са огромни. &quot;Капитал тур&quot; е на пазара от 2003 г., работи на 40 дестинации, включително и в България, в партньорство е с 20 хиляди турагента. Компанията беше спасена благодарение на финансова инжекция от 15 милиона долара от руски инвеститори, които взеха контролния пакет акции.<br /> <br /> Познатата на българските медии Ирина Тюрина, пресаташе на руския съюз на туристическата индустрия, съветва закъсалите туристи: &quot;Платете си хотела и билета и се отдайте на почивката си, но си вземете фактура за разходите и когато се приберете у дома, идете при туристическата агенция да ви възстанови парите!&quot;<br /> <br /> <strong>Мария Томова</strong><br />