Анализ в Газета.Ru: Как и защо палубната спирачна система „Светлана” на „Кузнецов” за втори път подведе руски пилоти в Сирия
Въжето било подменено точно преди кацането на изтребителя
Този източник обяснил, че на палубата на крайцера „Адмирал Кузнецов” са разположени четири въжета на аерофинишьора „Светлана-2”. При кацане те се повдигат на 12 см над палубата. Първото въже е разположено на 46 м от ръба на палубата, другите три са на 12 м едно от друго. (При американските самолетоносачи първото въже е на 56 м от началото и тези 10 м са много важни.)
Кацащият пилот трябва да се постарае да се закачи със специална кука (гак) за второто въже, още по-добре за третото, а четвъртото е резервно. Ако се опита да се закачи за първото, може опасно да удари с гака палубата особено при клатене от морето.
По такъв начин задачата на пилотите е да кацнат в участък с дължина от 36 м с отклонение от осевата линия на палубата не повече от 3 м.
Кацането се извършва с високи обороти на двигателите на самолета при скорости около 240 км/час за Су-33 и 250 км/час за МиГ-29. Газта се отнема едва след като самолетът се е зацепил поне за едно от въжетата на аерофинишьора. В противен случай той не може да простартира и да отиде на втори кръг.
В сегашния случай, според запознати, Су-33 извършил кацането на строго установеното място с отклонение от оста на палубата не повече от 1 м, закачил се за второто въже и пробягал по палубата още 50-60 м, като обтегнал въжето до предела.
По този начин в момента на скъсването на въжето изтребителят излязъл извън зоната, където се намират останалите две въжета.
Ако двата двигателя се намираха в режим на излитане, то пилотът щял да има възможност отново да излети, но той вече намалил оборотите до минималните.
На авионосеца пробегът на кацащия на палуба самолет е само 90-105 м. Неговият ъгъл на снижение съставлява 4 градуса и се счита за пределно стръмен, при това той не се изравнява като на стационарна бетонова писта, за да се приземи плавно. Палубните изтребители буквално се стоварват с удар на палубата с претоварване 4–5g. Всеки път пилотите получават тежки натоварвания на гръбначния стълб, дори отлепване на очната ретина в резултат на силните удари върху палубата. Това е причина палубните пилоти да изпълняват дневно по два полета и в изключителни случаи по три.
Аерофинишьорите „Светлана-2”, инсталирани на „Кузнецов”, са производство на петербургското предприятие „Пролетарски завод”. Оттам са отказали коментар.
На сайта на предприятието обаче има подробно описание на аерофинишьора. В неговата основа има хидравлическа спирачка под палубата на самолета, съединена със спирачното въже чрез система от блокове и амортизиращи устройства.
В началото на 2014 г. в публикация на ТАСС беше оповестено, че „Пролетарски завод” възобновил производството на съвременни аерофинишьори, като от него излезли 11 съоръжения: 3 били поставени на индийския „Викрамадитя” (модернизиран бивш „Адмирал Горшков”), 2 са на учебния комплекс в индийския Гоа, 3 са на аналогичен комплекс в руския Ейск, 3 се очаква да бъдат монтирани на строящия се в Индия.
На „Адмирал Кузнецов” вече имало случай, когато самолетът извършил кацане, закачил се за въжето на аерофинишьора и в този момент то се скъсало. Миналата седмица БиБиСи описа инцидента по следния начин: „През септември 2005 г. в Северния Атлантик потънал не успелия да кацне на „Адмирал Кузнецов” Су-33.”
Тогава пак се скъсало въже, пилотът се катапултирал, но оцелял. Още тогава експерти посочили като причина конструктивни недостатъци на аерофинишьора С-2Н/23Н. Тази година му е извършен ремонт, който струвал 40,5 млн рубли (около 600 хил долара). Това станало в рамките на ремонта и модернизацията на „Адмирал Кузнецов” в кораборемонтен завод Мурманск, организиран по прякото поръчение на Владимир Путин. Освен това „Пролетарски завод трябвало в състав на междуведомствена комисия да даде заключение за продължаване на срока на службата и да допусне изделието до експлоатация.
„Газета.Ru” основателно отбелязва, че най-важното в инцидентите е оцеляването на подготвените летци. Например при инцидента с МиГ-29 самолетът е пилотиран от полковник, началник на службата за авиационна безопасност в Северния флот, имащ над 200 кацания на палуба.
Повторният инцидент с изтребител на борда на „Адмирал Кузнецов” не е повод за драми, ако, разбира се, бъдат открити причините и бъдат взети необходимите адекватни мерки. Така е например в САЩ. В авиацията на ВМС и в корпуса на морската пехота на САЩ само за последните 2 години с палубните изтребители-бомбардировачи McDonnell Douglas F/A-18 Hornet са станали 8 инцидента. На 2 юни 2016 г. загина пилот от пилотажната група Blue Angels по време на подготовка за шоу. На 28 юли 2016 г. пилот на F/A-18 пилот се разби по време на учебно-тренировъчен полет недалеч от Лос Анджелис.
Превод и редакция: БЛИЦ
Последвайте ни
0 Коментара: