Чували ли сте за България?
Всички, които бяха чували за България, я познаваха като туристическа цел. Страната има
древна история и култура
казаха четирима - те бяха чели статия (на БиБиСи!) за „намерена тракийска колесница” в България. За членството в ЕС дори високо образовани хора, работещи с медии, не бяха съвсем наясно. Ето как протече разговорът ни с медийна експертка във Вашингтон:
Чували ли сте за България? „Да”, казва тя, „от моите пътувания и от работата ми – един от моите клиенти написа книга за Македония и Балканите. Знам, че България е много красива, знам, че искам да я посетя някой ден, но не знам даже кой е лидерът на България, не знам кой е президент”.
Знаете ли, че България е членка на ЕС? „Да, знам, че България е членка на ЕС, но само защото работих с клиент, който написа книга за ЕС. От работата си по представянето на тази книга мога да кажа, че повечето американци нямат представа какво е ЕС. Освен това в годината на президентските избори и разпада на финансовата система и на икономиката не само в САЩ, но и в глобален мащаб, повечето американци мислят най-вече за банковите си сметки. И изобщо не мислят за чужди държави и за това какво става там. Особено пък България – не мога да кажа, че съм виждала много централни заглавия, споменаващи България”, казва медийната експертка. А дали е видяла, че „Ню Йорк Таймс” публикува на първа страница голяма статия за
организираната престъпност
в България? „Интригуваща история, но не се свързва с нищо, което интересува американците, кой ще ти забележи такава статия! Тук научават неща покрай това, че обръщат внимание на еврото. Тук в САЩ ако нещо се отразява на банковата ти сметка – ако България се отразява на банковата ти сметка – тогава хората ще обърнат внимание”, казва медийната експертка.
Ето и друг разговор, този път с директор на престижна нюйоркска PR-фирма: „Да, чувал съм за България. Само че когато мисля за България, не мисля за България сега, а за България под комунистите, или като една от провинциите на древната Римска империя, никога не чувам нeщо за днешна България.”
Вие работите с всички големи американски медии, виждали ли сте публикации за България тази година?
„Сигурен съм, че съм чел различни публикации, споменаващи България, но нищо, което да се запомни.”
Защо е така? „Зависи как една страна се представя сама. Ако не направиш усилие да съобщиш какво правиш в културен или политически план, хората няма да узнаят нищо. В този смисъл
България е в „черна дупка”
Никой не знае какво става там, хората сигурно не знаят къде е, съществува ли въобще.”
Може би просто Америка е прекалено голяма, за да се интересува от малки страни като България?
„Не, не, страната тук е голяма, но се интересува от доста неща, особено, след като рухна икономически. Въпросът е обаче, че хората се интересуват по-скоро от забележителни личности – писатели, светци, художници, танцьори, всяка страна има отговорността да подкрепя такива личности, ако иска да се говори за нея по света.”
България стана членка на НАТО, на ЕС, това не може ли да я извади от неизвестността?
„Единственото, което се забелязва и запечатва в съзнанието, е това, което хората създават, изкуството, което създават. Политиката може да е важна и политическите лидери - особено ако са харизматични – може да са важни, но в крайна сметка културата е това, което има ефект и привлича другите”. /ДВ
0 Коментара: