Ако погледнем назад във времето, Източна Европа винаги е била синоним на невероятна история, богата култура и турбулентна икономика. Може би, когато си мислите за този регион, умът ви ви изпраща към мистерията на Трансилвания или към гледката, която се открива пред погледа ви, когато пътувате с влак през хълмовете на Словения. Малко вероятно е точно тук да има разрастваща се технологична сцена. Според Forbes обаче това е на път да се промени, пише „Монитор“.
 
И докато голяма част от вниманието винаги е насочено към европейските лидери, то някои страни правят малки, но сигурни крачки в дигиталната иновация и преобразяване.
 
Нека вземем например Румъния. БВП на страната е близо 547 млрд. долара през 2019 г., а икономиката й е една от най-бързо развиващите се в Европейския съюз (ЕС). В момента северната ни съседка върви уверено напред, а заедно с това технологичният сектор продължава да се развива като образува 6% от БВП на страната.
 
За последните години все повече гиганти в сферата изграждат връзки в Румъния. През 2014 г. Facebook закупи компания за реклами, притежавана от двама румънци. Две години по-рано Twitter купи базирана във Ванкувър компания, стартирана от румънски предприемачи.
 
Естония е друг пример за тихия успех в региона. Страната понякога е наричана „Е-Естония“ заради желанието на правителството да увеличи контакта с гражданите си чрез електронни решения. Само преди 3 години държавата стана първата, която вкара в действие електронната система за статут на пребиваване – цяла една нова дигитална нация за глобални граждани.
 
Подобно е и мисленето на бизнеса, показва проучване на платформата за мобилни разплащания Auka в 28 000 компании в Централна и Източна Европа. Според него бизнес лидерите в региона демонстрирали изключително добър начин на мислене за развитие.
 
В Хърватия, Румъния и България масата от бизнесите вече имат онлайн присъствие.
 
Това означава, че те имат профил в социална мрежа, свой уебсайт, както и възможности за електронна търговия. Разликата между 3-те страни е малка – в Румъния 87% от бизнеса имат онлайн присъствие, в България са 89%, а най-много са в Хърватия – 92%. „Числата са високи и демонстрират, че тези пазари може да са по-развити дигитално, отколкото сме си мислели“, пишат от Forbes.
 
По-изненадващото е процентът на източноевропейските бизнеси, които приемат безкешови плащания. В Румъния този процент е с близо 10% над средноевропейския или 78%. По отношение на това кой тип плащане ще има най-голяма тяга в следващите 10 години, масата от респондентите посочили мобилните разплащания.
 
В България и Румъния 58% от бизнеса използва мобилни транзакции, независимо дали е с NFC технология, ApplePay, GooglePay или QR кодове. Резултатите са насърчителни и е ясно, че Източна Европа е на път да бъде дом на едно безкешово общество, както при много други страни. Това са страните от Скандинавския полуостров, САЩ, Китай и дори Индия, където 70% от населението използва телефона, за да плаща. От Forbes обаче предупреждават, че това не означава, че работата ни е свършена. Според проучването физическите пари все още са за предпочитане, а е налице нуждата в образованието да се откроят предимствата на мобилните плащания.
 
Желание за промяна обаче има и кой знае? С това темпо, Източна Европа може да се превърне в следващото голямо общество без банкноти в джоба.