На 15 ноември се появи новината, че датата на срещата в „нормандски формат“ е окончателно уговорена. Срещата е насрочена за 9 декември в Париж.

Почти по същото време се случи важно събитие - Русия върна в Украйна корабите, задържани по време на провокацията в Керченския проток, което индиректно показва положителни промени в процеса на преговорите. 

„Отбелязваме положителна динамика в редица области на подготовка за срещата в нормандски формат“, заяви Дмитрий Песков.

Основната причина Берлин и Париж да се стремят да разрешат украинската криза е, че Европа страда от случващото се в отношенията с Русия (режимът на икономическите санкции и контрасанкции) не по-малко от Русия.

Картината е следната.

Основният въпрос е законът за специалния статут на Донбас, чиято настояща редакция изтича на 31 декември. Пресслужбата на Кремъл съобщи за разговор между Владимир Путин и Еманюел Макрон на 18 ноември, като заяви: 

„Беше отбелязана необходимостта Киев да изпълни задълженията си по политическите аспекти на вътрешното украинско урегулиране. На първо място, говорим за влизането в сила на закона за специалния статут на Донбас. "

Законът за специалния статут на Донбас (“За специалния ред за самоопределение в областите на Донецка и Луганска области”), приет през септември 2014 г., впоследствие беше удължен до 31 декември 2019 г. На 3 октомври тази година Владимир Зеленски заяви: "Ще има нов закон." 

Няма яснота какво би могло да означава това според украинските политици. Екипът на Зеленски отказва да разшири действащия закон. И макар да няма яснота, перспективите за среща в Париж на 9 декември, както и самата целесъобразност на такава среща остават неясни.

Руската позиция по този въпрос беше ясно формулирана от президента Владимир Путин на 20 декември, изказвайки се на инвестиционния форум „Русия зове!“ и отговаряйки на въпрос за ситуацията в Донбас: 

„Какви са перспективите за развитие на нашите междудържавни отношения - това до голяма степен ще зависи от украинската страна. Виждаме, че в Украйна постоянно повдигат въпроси, които от гледна точка на споразумението в Донбас смятаме за неприемливи и контрапродуктивни. Например, тезата, че Минските споразумения трябва да бъдат преразгледани, се чува все по-често - първо.

Второ
 - приетият от Радата закон за специалния статут на Донбас трябва да бъде заменен с някакъв друг. Как трябва да оценяваме подобни изявления? Не ми е ясно. Предишният закон беше съгласуван с Донбас. 

Никакви други закони, които не са съгласувани с 
ЛНР и ДНР, няма да работят, те само ще доведат ситуацията до задънена улица “.

И така, днес въпросът с какво Владимир Зеленски ще замине за Париж е отворен. Киев многократно заявява, че всички „отстъпки“ (подписването на формулата на Щайнмайер и т.н.) са необходими на украинската страна само за да се състои срещата на „нормандската четворка“. Москва гледа на това по различен начин: среща в името на среща не е необходима.

Какво означават разсъжденията на представителите на украинските власти за „червените линии“, че Киев не се нуждае от компромис (От какво тогава? Фактическата капитулация на републиките на Донбас?). В противен случай Украйна ще премине към определен „план Б“?

Защо да говорим (буквално ден преди датата на срещата в Париж стана известно), че Украйна е готова да се оттегли от споразуменията от Минск, за да им стане “алтернатива” някаква „мироопазваща мисия“ (както казва външният министър Пристайко)?

Опит за „преработване“ на Минските споразумения ще бъде предприет от украинска страна, Зеленски също призна това. Говорейки за въпросите, които възнамерява да обсъди в Париж, той посочи желанието да се постигне не „фалшиво“, а истинско примирие (И кой е против това? Не беше ли украинската страна тази, която провали всички предишни примирия и не саботираше ли тя до последно оттеглянето на силите от най-важните участъци?)

Въпросът е какво следва след „истинското прекратяване на огъня“. Контрол над границите, предаване на Украйна на контрола над границите с Русия, възможност за провеждане на местните избори “вече не на окупираните територии на Донбас, а на тази територия като на територия на Украйна”?

И така, какво още ще обсъждат в Париж на срещата на "Нормандската четворка" на 9 декември, ако тази планирана среща се проведе? Повтаряме още веднъж: без нови закони за „специалния статус“ на Донбас, които не са съгласувани с ЛНР и ДНР, те няма да сработят, те ще доведат ситуацията до задънена улица, уточнява pogled.info.

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!