"Made In China" отива в историята, ето защо
В продължения на десетилетия Китай е използвал много ниската цена на труда, за да привлича богати компании в страната
Изразът "Made In China" може да отиде в историята. Изразът "Произведено в Китай" е един от най-известните етикети в света и често се асоциира с продукт, произведен на ниска цена, който почти винаги е "аутсорсван" от големи мултинационални компании, пише "Стандарт".
В продължения на десетилетия Китай е използвал много ниската цена на труда, за да привлича богати компании в страната. Стратегия, която функционираше блестящо.
През април 2023 г. китайският износ обаче е намалял с 6,3 на сто спрямо март. През същия месец китайският внос е отчел още по-лоши резултати с годишен спад от 7,9 на сто. Едно неекспертно око би могло да припише този спад на търговската активност с устойчивото влияние на политиката за нулев КОВИД. Причините обаче са доста по-сложни, пише италианското издание "Либеро".
Преди всичко китайската икономика като цяло вече е преодоляла ограничаващите последствия от политиката за нулев КОВИД. През първото тримесечие на 2023 г. брутният вътрешен продукт (БВП) на азиатската страна е нараснал с 4.5 на сто, което надвишава дори най-оптимистичните очаквания.
Възниква резонният въпрос защо тогава Китай търгува по-малко с останалия свят?
Китайската работна сила се е усъвършенствала достатъчно, за да привлича високо напреднали компании. Например, най-голямата фабрика на "Тесла" (Tesla) в момента е разположена в Шанхай, тъй като световните производители на електрически превозни средства залагат на Китай за разширяване на пазарния си дял.
Това не само слага край на евтината китайска работна сила, но означава също, че Китай има нужда от своя "Китай": развиваща се страна, чиято работна сила е достатъчно евтина, за да започне да възлага производствените нужди на китайските компании на външни изпълнители. И, естествено, същата необходимост е споделена от всички западни корпорации, които са разчитали на Китай за евтина работна сила.
"Произведено в Мексико"
Страната, която постепенно измества Китай като "фабрика на света" отразява и новите геополитически напрежения. САЩ и корпорациите им вече не могат да се доверяват на Китай, тъй като Пекин се превърна в един от основните врагове на Вашингтон.
САЩ имат нужда от страна със западни ценности и развиваща се икономика. За тяхно щастие те откриват такава точно отвъд южната си граница, отбелязва италианското издание. Мексико предоставя перфектните икономически и геополитически условия, за да се превърне в нов извор на евтина работна сила за САЩ.
Става дума за развиваща се икономика в сферата на влияние на Вашингтон и като цяло доста свързана със Запада (за разлика от една Венецуела например).
Освен това въпреки липсата на големи търговски пристанища Мексико се превръща в "Китай" на самия Китай. Гиганти като "Хуавей" (Huawei) или "Хисенс" (Hisense) са отворили фабрики с евтина работна сила в Мексико, точно до американските. Въпреки че мексиканското правителство все още не е осъзнало това огромно предимство, което има в ръцете си (за момента основният му фокус е войната с наркокартелите), тази нова икономическа тенденция трудно може да бъде преобърната.
Признаването на новооткритата геополитическа значимост на Мексико е от фундаментално значение за разбирането на новите световни баланси.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни
11 Коментара: