Епидемиолозите могат да четат Библията като професионално списание. Там има проказа, сифилис, малария. Когато Исус дойде, той освободи болните от изолация и те престанаха да се срамуват", пише германското в. "Франкфуртер алгемайне цайтунг" (FAZ), цитиран от news.bg.

"Старият завет е интересна литература за венеролозите. Много венерически болести могат да бъдат намерени там. Докато Моисей е бил на планината Синай, за да получи десетте заповеди от Бог, в долината израилтяните започнаха да се молят на Златния телец и да се забавляват по различни начини.

Когато Моисей се завърна и видя това представление, той унищожи телеца заедно със скрижалите на завета ", казва журналистът Юстус Бендер.

Бог също се ядоса. Наказа хората с болест, чието име не се споменава в Библията, но причината за нея да бъде развратът. Според венеролозите това може да е сифилисът или гонореята. Има статии по тази тема в медицински научни списания.

Бактериите обезобразиха хората, телата им бяха обсипани с абсцеси. Ако Библията говори за пациенти с проказа, то не е задължително болестта, причинена от бацила на Хансен, по-скоро става дума за много форми на обезобразяващи заболявания.

 А заразеният не е заслужавал състрадание, защото той е бил грешник, наказан от Бог.

Петокнижието на Моисей също е информативно за епидемиолозите, в него се говори за хигиенни правила. На първосвещениците беше забранено да докосват мъртвите.

На болните не беше позволено да се явяват в общата палатка, да участват в храненото и всичко, до което се докоснаха, беше дезинфекцирано и хората бяха поставени под карантина.

Проследяването на контактите беше строго: "и всеки, който има излив, докосва, без да си мие ръцете с вода, трябва да изпере дрехите си и да се изкъпе във вода и ще бъде нечист до вечерта", казва Левит, глава 5, стих 11.

"Всеки, който днес е недоволен от факта, че здравният отдел му се обажда и изисква да бъде поставен под карантина в топъл апартамент, трябва да прочете Левит, глава 13, стихове 45-46.

Тогава предупрежденията бяха малко по-строги:" Прокаженият с тази язва, дрехите трябва да се късат, а главата му да не се покрива, а той да се покрива до устните си и да вика: "нечист! нечист!" Докато чумата е върху него, той трябва да е нечист, той е нечист; той трябва да живее отделно, извън лагера ще е неговото жилище. "

Болестта означаваше не само изолация, но и безработица, бедност и липса на подслон. Инфекциозните болести бяха не само физическо страдание, но и психическо бедствие, припомня вестникът.

Тогава дойде Исус от Назарет. (...) За изследователя на Библията Джон Доминик Кросан, Исус беше революционер и лечител, който смекчаваше социалното въздействие на епидемиите.

Кросан посвети целия си живот на изучаването на Исус. Той беше монах от Ордена на Слугите на Дева Мария, учен от Папския библейски институт и професор от Чикаго .

В неговите очи - Исус ръководи движение, което призовава за мирен бунт срещу Римската империя. (...) Вместо Римската империя, Исус обеща Божието царство, в което цари справедливост.

В епохата на Исус времената в Галилея бяха бурни. Назначеният от Рим владетел Ирод Антипа премести столицата на езерото Тивериада. Римляните искаха да го използват с цел печалба. Искаха да осолят рибата и да я продадат в цялата империя. Рибарите трябваше да работят във фабрики за риба.

Цялата икономическа структура, а заедно с нея и социалната, беше извадена от равновесие. Ето защо сред учениците на Исус имаше толкова много рибари, рибата беше техният символ.

Те загубиха работата си, бяха бедни. Маларията се разпространи край езерото. Пациентите бяха навсякъде. , никой не се интересуваше от тях, защото бяха прокажени (...) .

"Имаше здравна криза по времето на Исус, която имаше социално-икономически причини", казва Кросан.

"Германският църковен историк Адолф фон Харнак веднъж каза: Християнството е медицинска религия. Тъй като изцелението е толкова важно", отбелязва той. На иконите от втори век Исус се появява предимно като лечител. (...) В глава 1, стих 40 от Евангелието на Марко се казва, че Исус се е докоснал до прокажен! "

"Какво би направил Исус днес?", Заключава FAZ.

Той щеше да се бори със социалните последици от Ковид-10", каза Кросан. "Той ще вземе пари от богатите и с тях ще купи маски за бедните. Общността е по-важна от индивидуализма. Безчувственият индивидуализъм е най-лошото нещо, което може да се случи по време на пандемия.