Мръсните кампании на кръга „Капитал“ срещу туризма имат особено негативно отражение сега, в условията на глобална пандемия и задаваща се рецесия. При спаднало потребление, ръст на безработицата, блокиране на пътуванията и липса на инвестиции такива действия могат да доведат до срив на държавния бюджет и тежки икономически последици, пише "Труд".

Да работиш срещу интересите на стотици хиляди заети в туризма, които са свързващото звено със селското стопанство, хранително-вкусовата индустрия и транспорта, граничи с национално предателство. И тези кампании не са от вчера, а от години.

В България от атаките на кръга „Капитал“ до днес най-потърпевш е планинският и зимен туризъм.

Атаките
 
Близо 20 години неправителствените „екологични“ организации стопират развитието на зимния туризъм в България. Под тяхната диктовка в екологичното и земеделското законодателство са вкарани абсурдни рестриктивни текстове, които на практика блокират всякакви инвестиции в планинските региони.

Сега, дори при най-плах опит за промяна на нормативната уредба, с което да се разхлабят забраните, двайсетина „природозащитници“ блокират центъра на София в час пик и парализират града. Мантрата е позната - „ще унищожат околната среда“.

За реализирането на уличния натиск срещу официалните власти основна заслуга имат медиите от кръга „Капитал“ - сайтовете „Дневник“, „Клуб Зет“, „Медиапул“, вестник „Капитал“ и телевизия Би Ти Ви.

Както при летния туризъм, те прокарват манипулативните твърдения на „зелените“ и настройват обществото срещу законовите промени и бъдещите инвестиции в сферата.
В повечето случаи правителството поддава на този своеобразен рекет и отстъпва.

В момента от тези протести полза имат коалицията „Демокартична България“, в която са „зелените“, ДСБ и Да, България. Както писахме в първата част, ментор на този политически проект е издателят на „Капитал“ и „Дневник“ Иво Прокопиев.

Сега левите болшевишко настроени „зелени“ изземат говоренето по всички теми в „Демократична България“ от десните от ДСБ. Същото се случва и с Да,България - и тях сякаш ги няма. Но все пак не трябва да се забравя, че когато се явяват сами на избори, партийните „еколози“ не получават повече от 0.5% подкрепа.
 
Ползата
 
В случая с блокирането на зимния туризъм ползата освен политическа, е и финансова. Медийният кръг и „зелените“ се издържат от европейски проекти в сферата на околната среда. Няколко „екологични“ организации са усвоили милиони евро за последните години – според разследванията на „Труд“ „зелените“ са имали достъп до финансиране от Брюксел на стойност над 200 милиона лева.

А медийни партньори по изпълнението на проектите са често членовете на кръга „Капитал“. „Екологични експерти“ от НПО-тата обясняват от сайтовете, ефира и страниците на тези издания къде и как не трябва да има развитие, защото ще бъде застрашена природата. Но може ли да се вярва на „специалисти“, които в периода 2005-2007 вкарват 34.8% от територията на България в Натура 2000 без никаква работа на терен, седейки в кабинетите си в София.

Заради тази фалшификация 750 000 частни имота са в Натура 2000, а ощетените българи са 1 100 000 души. Заедно с трите национални парка - „Рила”, „Пирин” и „Централен Балкан”, 11-те природни парка, 55-те резервата, 36-те поддържащи резервата, 11-те влажни зони, 349-те природни забележителности, 502-те защитени местности, над 50% от страната е под някакъв вид екологична защита.

Там е територия на „зелените“, които измислят всякакви рестрикции, за да спират туризма, а кръгът „Капитал“ се грижи за „чистия“ медиен облик на тези организации.
 
Блокираните проекти
 
Заради натиска на „зелените“ върху бизнеса само в зимната спортна инфраструктура са блокирани проекти за над половини милиард евро.

Много инвеститори се отказаха след „екологичния“ натиск и безсилието на властта. Огромна загуба за развитието на туризма, регионите и държавата са провалените проекти „Супер Боровец”, „Перелик” в Родопите, „Паничище” в Рила, блокираните „Дестинейшън Рила”, „Ком Берковица” в Стара планина и „Кулиното” в Пирин.

Възпрепятстваният проект за модернизация на съоръженията на Витоша, който трябваше да се реализира в периода 2008-2009 г., е на стойност почти от близо 80 милиона евро. За тези над 10 години забавяне са изгубени стотици работни места и много данъчни приходи в държавния бюджет.

Подобен бе случаят със саботирането на изграждането на втория кабинков лифт в ски зона „Банско”. Липсата му води до огромни опашки от български и чужди скиори през активния зимен сезон. Това вреди на имиджа на Банско, който е признат за един от най-добрите ски центрове в Европа.

Още по време на изграждането на ски зона „Банско” в периода 2001-2004 г. с дебилна упоритост по един и същ текст от Закона за защитените територии „еколозите” водят 60 съдебни дела и до едно ги губят.
 
Резултатите
 
Днес у нас има четири основни зимни курорта, общо около 200 километра ски писти и 90 съоръжения за зимен туризъм. С тези показатели България се стреми да привлече туристи от целия свят, когато падне сняг. Успяват Банско, Боровец, Пампорово и София (столицата - заради близостта на Витоша). Но останалата част от страната е потънала в дълбок сън, когато става въпрос за развиване на зимен туризъм.

В съседните ни държави и в малко по-далечни, но преки източноевропейски наши конкуренти в областта на зимния туризъм, в този сектор страната ни изостава сериозно.

Турция работи въхру огромна инвестиция за изграждането на три зимни курорта. Друг съсед – Македония влага милиони евро в ски центъра Кожуф. Сърбия разполага с 27 курорта и изгражда лифтове и съоръжения в борбата за привличане на любителите на белите спортове. Дори Косово скоро ще стане популярна ски дестинация, защото и там отделят значителни средства за зимен туризъм. А по-отдалечените Чехия и Словения? Първата разполага със 170 зимни курорта, а втората с 44.

Фактите за големите европейски държави са още по-впечатляващи. Броят на зимните курорти в Австрия е 260, има 3313 лифта, 50 млн. индивидуални ски посещения, 20 млн. пристигащи чужди туристи и 22 500 км писти. 80% от ски зоните са на надморска височина от 1400 до 2200 м. Франция има 360 курорта, с 4242 лифта, 79 млн. пристигащи чужди скиори и 30 000 км писти. Италия - 260 курорта, 2583 съоръжения, 41 млн. скиори и 28 000 км писти. Швейцария - 240 курорта, 2284 лифта, 11 млн. туристи и около 20 000 км писти.

В тази картина страната ни прави чудеса, докарвайки стотици хиляди гости в Банско (където дори се провеждат кръгове от Световната купа), както и в Боровец и Пампорово. Но инвестициите се спират от „зелените“, подкрепяни медийно от кръга „Капитал“.

А България е страна с огромен потенциал – има планини като Родопите, Рила, Витоша, към които има огромен интерес от цял свят, както и от самите българи. Това е сериозна възможност за развитие на регионите. Защото в Европа именно планинските населени места са най-богатите и проспериращите, за разлика от тук, където те се обезлюдяват поради липса на препитание и възможност за развитие.

Но у нас кръгът „Капитал“ натрапва изкуствено митовете, създадени от „зелените“, че развиването на зимния туризъм едва ли не ще унищожи природата. Навсякъде е точно обратното – този вид туризъм е природосъобразен и не противоречи по никакъв начин на опазването на околната среда, напротив, подпомага го.

Но за „зелените“ и кръга „Капитал“ е по-важен личният финансов и политически интерес, отколкото истинската природозащита...