За да изпрати още повече гориво към новите ключови потребители, които замениха Европа и да не губи печалби, Москва предложи да помогне на Делхи с наема и закупуването на петролни танкери. Наистина собственият транспорт на руснаците, включително морският, е от съществено значение в новите реалности, пишат западни медии.

"Погълнати" обеми

Таванът на цените, въведен на 5 декември от Г-7, Европейския съюз и Австралия, не оказа влияние върху азиатските партньори на Русия. Китайските търговци работят както обикновено, частните рафинерии, закупуват партиди руски петрол за периода декември-януари и повишена отстъпка спрямо еталона “Брент” Броят на транзакциите продължава да расте.

Според Международната агенция по енергетика от февруари насам Индия е увеличила покупките 36 пъти - от 30 000 до 1,08 милиона барела на ден - и дори е изпреварила Китай (830 000 на ден). Общият поток на гориво към Азия се е утроил до 2,5 милиона барела. Една трета се изнася от руските пристанища с танкери, които крият дестинацията си.

В резултат на това, според морския отдел на “Стандарт енд Пуър” делът на Китай и Индия в морския износ на суров петрол от Русия е достигнал 68%. Азиатските гиганти погълнаха европейските барели почти напълно“, констатират анализатори.

Механизмът за ограничаване на цените на Г-7, който контролира достъпа до застрахователни и транспортни услуги, предвижда преходен период от 45 дни за кораби, натоварени преди 5 декември и разтоварени в пристанището на местоназначение преди 19 януари. Потребителите използват този прозорец.

Освен това, според източници от индустрията, индийските рафинерии са подписали договори за още по-големи обеми предварително в очакване на възможни сривове в доставките.

"Ние не искаме от нашите компании да купуват специално руски петрол. Ние ги молим да се съсредоточат върху най-добрата налична оферта", каза индийският външен министър Субраманям Джайшанкар.

Намаляване на зависимостта

Маршрутите обаче станаха много по-сложни, което доведе до увеличение на цените на товарите. Освен това западните компании отказват да застраховат превозвачите.

"Необходимо е да се променят маршрутите на около половината от двата милиона барела на ден. Недостигът на кораби е неизбежен", посочва рейтинговата агенция “Стандарт енд Пуър”

"Петролът от Русия се изнася главно на чужди танкери. При условията на застрахователни санкции суровините всъщност се доставят на риск за изпращачите и потребителите. Ако танкерът се разбие, никой няма да компенсира загубите", обяснява Леонид Хазанов, независим индустриален експерт.

Федерацията на индийските износители отдавна настоява за намаляване на зависимостта от европейците. От правителството се изисква да развие свои собствени корабни линии и да стимулира производството на корабни контейнери. „Нарастването на транспортните разходи в глобалните компании създава сериозни проблеми“, оплакаха се пазарните участници.

Собствен транспорт

Според Дмитрий Адамидов, независим експерт в областта на логистиката, в случая става дума за "сериозни намерения" и дългосрочни договори.

„Пазарът на петрол ще се фрагментира все повече и повече. Има смисъл да се установят силни връзки на сътрудничество чрез фиксиране на обеми и, евентуално, цени (например като част от бартерна схема). При тези обстоятелства собственият транспорт е не само желателен, но и но дори необходим. Все още е трудно да се каже как точно ще се изпълни проектът - за сметка на Индия, Русия или наравно", отбелязва той.

Като се има предвид, че Москва доставя петрол в Азия на много добри цени, индийците са напълно способни да поемат разходите за наемане и застраховане на чужди кораби, добавя Леонид Хазанов.

"Или нека да правят поръчки за строителството на танкери с голям капацитет в руските корабостроителници. Разбира се, това не е бърза работа, но те ще намалят зависимостта от международни логистични оператори. Възможно е също така да се създаде съвместен оператор на флот. Учредители ще са са руските петролни компании и индийските рафинерии“, твърди анализаторът.

Ефектът при всички случаи е ясен: Делхи ще продължи да купува петрол, колкото иска, включително и на цена, по-висока от определената от Г-7. Плюс пълна независимост от западните застрахователни, финансови и транспортни услуги.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук