Rambler: Русия и Китай подготвят хиперзвукови убийци на американската ПРО
Всички опити на САЩ засега са безуспешни, но продължават
Конструкторите отдавна са наясно, че на скорости над 3М използването на турбореактивните двигатели е невъзможно. Единствено възможният вариант е използване на правопоточен въздушно-реактивен двигател, в дадения случай хиперзвуков – ХПВРД. Използването на ракетен двигател (течен или твърдогоривен) за крилати ракети с военно предназначение е невъзможно, защото полетът по цялата траектория трябва да бъде активно управляем.
Конструкцията на ХПВРД е проста, с малък брой подвижни елементи. Теоретически той може да развива скорост до 25М, но практическият таван е 17-19М. Същественият недостатък на този двигател е, че неговата нормална работа започва на скорости над 3М. До нея той трябва да бъде ускорен от твърдогоривен ускорител или да бъде ускорен от самолет.
През 1980-те години в СССР били построени няколко опитни образци на крилата ракета, получила название Х-90 „Коала”: тежала 15 тона и имала дължина 9 метра, разчетната й скорост била 5М. При изпитателните стартове устойчиво достигала скорост 3-4М. През 1992 г. проектът е закрит заради липса на финансиране.
Сега в Русия са създадени и преминават изпитания поне две хиперзвукови ракети.Първата е противокорабната крилата ракета” Циркон”, а втората за ВМС на Индия се създава експортен вариант на ракета под името „Брамос”.
Първите сведения за „Циркон” са от 2011 г., макар изпитанията на изделието да са започнали година по-късно. До този момент са извършени 5 старта, при последния през март тази година ракетата отработила целия зададен режим на полета.
Работите по „Циркон” вървят толкова стремително, че се очаква през 2017 г. да приключат държавните изпитания, а през 2018 г. да бъде пусната в серийно производство. Така че прогнозата на Обносов относно срока за 2020 г. изглежда доста предпазлива. Наистина той говори за скорости 6-7М, а на „Циркона” разчетната скорост е „само” 5М. Според различни оценки далечината може да е в диапазона от 400 до 1000 км.
Липсват точни данни относно двигателите на „Циркон”, но според мненията на експерти началното ускоряване се осъществява от твърдогоривни ускорители, а като маршеви (основен) двигател е избран ХПВРД.
Посоченият от Обносов таван на скоростите обаче може да бъде преодолян от „изделие 4202”. Всъщност това не е отделна самостоятелна ракета а боен блок на междуконтинентална балистична ракета. След отделянето от ракетата-носител тя се държи точно като хиперзвукова крилата ракета, свободно маневрирайки по курс и тангаж (спрямо хоризонта).
По различни оценки скоростта на ракетата може да се намира в пределите от 7М до 12М. това дава основание на експерти да твърдят, че пред нея са абсолютно безсилни не само съвременните средства за ПВО, но и ония, които още не са започнати в САЩ.
Изпитанията на опитните образци се провеждат с помощта на остарели МБР РС-18Б „Стилет” с шахтно базиране, които служат за начално ускоряване на хиперракетата. След приемане на въоръжение на „изделие 4202”, то ще се поставя както на новите МБР РС-28 „Сармат”, така и на перспективни разработки. На всяка „Сармат” ще бъдат инсталирани по три хиперзвукови бойни ядрени блока. Очаква се това да стане в периода от 2020 до 2025 г., като за начало ще бъдат произведени 20 хиперзвукови бойни ядрени блока.
Американците също работят в това направление. Ракетата Х-51, създавана в рамките на концепцията за „бърз глобален удар”, трябва да развива скорост 6-7М, но за сега е постигната скорост 5,1М. На стартовата височина ракетата е издигана от стратегическия бомбардировач В-52. При всички изпитания ракетата се разрушавала във въздуха.
Активно работи в областта на хиперзвука и Китай. Неговата ракета WU-14 трябва да достига 10М, но според противоречиви сведения засега скоростта се колебае между 1,5М и 7М. Главната цел на Китай са самолетоносачите на САЩ, чиято ПРО ще се окаже безсилна против маневриращи на скорост 10М бойни глави.
Превод и редакция: БЛИЦ
Последвайте ни
0 Коментара: