„Америка за България“ раздава щедри грантове към свързани с Иво Прокопиев НПО-та за медийна пропаганда в училище

„Чавдарчето е весело дете – играе, пее, учи се, чете“. Познатият допреди 35 години рефрен, част от комунистическата пропаганда за деца, днес може да се завърне с пълна сила.

Оказва се, че в продължение на години НПО-та, свързани с Джордж Сорос и медийния олигарх Иво Прокопиев, пръв наместник на американския милиардер в България, са успели да оплетат българското образование в сложна схема от грантове и подставени лица, които да облъчват децата от най-ранните им години в училище. При това – с пари от хазната, т.е. – от джоба на родителите им.

Заради същите тревожни зависимости новоизбраният президент Доналд Тръмп се зарече да преработи образованието в САЩ, като обеща да упражни повече контрол върху финансирането и съдържанието на учебния материал, да ограничи това, което той смята за леви тенденции в университетите и дори да разпусне Министерството на образованието. У нас обаче ситуацията стига до нови нива на овладяване на образованието.

Част от парите за тази пропаганда идват по линия на вече познатите грантове на „Отворено общество“ на Джордж Сорос и „Америка за България. Друга част обаче са взети директно от джобовете на българския данъкоплатец и през бюджета на МОН са налети в соросоидните организации. 

НПО-тата са ни скъпи 

За последните 5 години 1 млн. лв. от парите на българските граждани са потънали директно в личната организация на Сорос – „Отворено общество“. Тези редовни държавни финансови инжекции могат да бъдат лесно проследени в регистъра на самото „Отворено общество“. На сайта им е посочено, че парите се отпускат за дейности от най-малките класове, че чак до висшите училища.

И по-важно – фондацията се явява едновременно обучител и оценител на българските учители. Така например „Отворено общество“ извършва оценки на проекти и програми в сферата на образованието. Сред тях са оценките на програма „Училища на бъдещето“ на Фондация „Америка за България“ и на Програма „Заедно в час“.

„Целта на провежданите от Института оценки е  да се вникне в дълбочина в цялото многообразие на проблемите в образованието чрез разговори, интервюта, дискусионни групи и наблюдения, както и чрез сложни количествени методи с използване както на налични данни от различни регистри, така на събирана от нас първична информация.

Някои от социологическите изследвания, проведени от Института в средни и висши училища, обхващат десетки хиляди ученици и студенти и хиляди учители и университетски преподаватели“, посочват от фондацията на Сорос.

Отделно „Отворено общество“ има разработена своя програма за обучение на учители. Тя работи по любими за соросоидите теми, по които усвояват десетки грантове ежегодно – работата на педагозите по намаляване на риска от отпадане от училище, сътрудничеството на училищата със социални работници и ромски образователни медиатори, развитието на емпатията, диалогичността и толерантността в училище и дори по рейтинговата система на висшите учебни заведения.

От всичко изброено до тук става ясно, че ситуацията у нас е много идентична с тази зад Океана. Там колежите и университетите трябва да покриват стандартите, определени от независими акредитатори, за да отговарят на условията за федерални фондове. Новоизбраният президент Доналд Тръмп обаче вече нееднократно разкритикува тези оценители, като ги свърза имено с политическите приятели на Джордж Сорос зад Океана. 

Политически приятели 

 У нас проникването на това влияние също се случва с помощта на добри  политически приятели и проксита. От години МОН е едно от политическите пристанища на свързани с Сорос и наместника му у нас Иво Прокопиев персони, които успешно инфилтрират различни соросоидни НПО-та в образователната система.

Няколко пъти на поста зам.-министър и министър на образованието беше и Николай Денков, който след  това успя да се добере и до поста на премиер благодарение на включването си в олигархичния проект „Продължаваме промяната“.

Заради съмнения за свързаност с политиците, нееднократно е поставян и въпросът за това кой плаща на соросоидите, за да оплетат така серозно в мрежата си образованието у нас.

По последни данни над 16 млн. лв. е дало Министерството на образованието и науката на десетки неправителствени организации по различни договори в последните три години и половина. Това става ясно от отговор на просветния министър проф. Галин Цоков на парламентарен въпрос на депутата Даниел Проданов от „Възраждане“.

В отговора си обаче Цоков посочва, че институт “Отворено общество” два пъти е имал договорни отношения с МОН – веднъж за 34 800 лв., за обработка на данни с цел проследяване на реализацията на пазара на труда на завършилите средно образование от до 2013 до 2022 г., и втори път –  още 34 800 лв. за преглед и актуализация на Националната карта за висшето образование за 2022 г. В тази информация удобно е пропуснато да се каже, че за периода 2018-2023 г. всяка година „Отворено общество“ е гълтало траншове от МОН, както само е отбелязало и в докладите си пред Търговския регистър, като общата сума е 938 880 лева.

Т.е. почти милион и далеч по-мастита от тази, дадена от Цоков. Защо му е да замита така истината, можем само да гадаем. Дали пък не е, за да прикрие следите за щедрите траншове от държавата, водещи към Сорос и наместника му у нас Прокопиев.

Тук е моментът впрочем да се каже, че около 36 000 през 2022 г. е получил и Институт за пазарна икономика (ИПИ) за събиране на данни и проучване на чуждия опит по отношение на сливането на университетите, каквато идея имаше именно Николай Денков.  

 
Комунистическа пропаганда

И напълно в стила на бившата комунистическа власт, с която Прокопиев и много от подставените му лица са пряко свързани, разбирането е, че идеологията трябва да се преподава на децата от малки. По идентичен начин комунистическата власт, с помощта на пионерските и комсомолски организации индоктринацията започва от много ранна детска възраст.

Всички, родени след 1917 година, се възпитават в комунистически дух. Учителите в училищата са длъжни да преподават в марксистко-ленински дух и тяхната работа се следи отблизо. Историята по това време се фалшифицира, унищожават се доказателства от миналото, за да се прокара ленинската линия и политика.

Същото се случва и сега, но през новите комунисти – Сорос, основен дарител на левите в Америка и наместникът му у нас Прокопиев, произхождащ от комунистически род и със сериозни интереси, свързани с Русия.

Новата пропаганда минава през сдружения на повикване на Прокопиев – като Асоциацията на европейските журналисти, например. Въпросното НПО е взело над 800 000 лв. от „Америка за България“ за прокарване на медийна пропаганда в училище по два проекта.

Единият е на стойност 597 100 лева и се казва „От критично мислене в клас към почтена и независима журналистика“. По него е обявено, че се „цели да се запознаят ученици от средните училища с най-високите професионални стандарти в журналистиката, да подкрепи медийната независимост и да насърчи медийната грамотност“.

В проекта е описана и каква е крайната цел: „да се вдъхнови следващото поколение български журналисти“, явно още от училищната скамейка Прокопиев се опитва да си улови нови соросоиди.

Вторият проект пък се казва „Медийна грамотност в класната стая“ е за над 211 000 лв. Парите са дадени на АЕЖ, за да бъде създадена програма за медийна грамотност в училище, включващи журналистически клубове и онлайн училищни медии, които ще подготвят съдържание за публикуване в национална онлайн платформа. Програмата трябва да осигурява часове по медийна грамотност за по-широк кръг от ученици, които не участват директно в журналистическите клубове.

Идва ли краят?

Пропагандното влияние на Сорос и неговия представител у нас Иво Прокопиев обаче далеч не спира до средното образование. Пари се наливат и във висшето. По проект на „Америка за България“ на стойност колосалните 1,616,481 лв. бенефициент е Философския факултет на най-стария университет у нас – Софийския „Св. Климент Охридски“.

Парите са дадени по програма за „Противодействие на дезинформацията в България“ и неслучайно ще се изпълнява от Философския факултет, част от професорите на който от години са поставени на различни позиции в НП-мрежата на Прокопиев.

„Имаме образователна система, която учи децата ни да се срамуват от себе си, в много случаи да мразят страната си въпреки любовта, която толкова отчаяно се опитваме да им предоставим. Всичко това ще се промени от днес и то много бързо“. Това се закани преди дни във встъпителната си реч президентът Доналд Тръмп. Явно в САЩ отровното влияние на Сорос е на път да бъде пресечено. Остава да се надяваме, че това ще се случи и у на скоро.


Десетки НПО-та са впили в бюджета на образователното министерство  

По последни данни над 16 млн. лв. е дало Министерството на образованието и науката на десетки неправителствени организации по различни договори в последните три години и половина. Това става ясно от отговор на просветния министър проф. Галин Цоков на парламентарен въпрос на депутата Даниел Проданов от „Възраждане“.

От отговора на Цоков пък става ясно още, че сума от 202 хил. лв. от бюджета на МОН, е отпусната през февруари т.г. на фондация “Красива наука” – за подготовката и организацията на Фестивал на науката, включващ съответните фестивали в София, Варна, Пловдив, Видин, Монтана и др.
Същата фондация получава 100 хил. през 2022 г. за тогавашния Фестивал на науката в София и Варна, и 100 хил. лв. през 2023 г. – за фестивали в столицата и Пловдив.

Фондация “Образователна трансформация” е сключвала 4 пъти договори с МОН – първо през 2020 г. за 29 950 лв. – за обучение на 10 специалисти по специализирана програма за работа с деца от аутистичния спектър, след това през 2021 г. и 2022 г. съответно по 22 400 лв. и 27 000 лв. – за продължаване на обучението на въпросните 10 специалисти, които преподават в частно основно училище “Прогресивно образование”.

МОН има отношения и с Българското дружество за измерване и оценяване на образованието (БДИОО) – през 2021 г. то получава 26 000 лв. за извършване на оценка на добавената стойност на училищата чрез анализ на резултатите от изпитите по български и математика на един и същи випуск ученици, получени чрез тестове в края на два образователни етапи.

За същата работа дружеството получава през следващата година 16 000 лв., а през 2024 г. – 32 000 лв. БДИОО е получило през 2021 г. и 9000 лв., за да направи оценка на преходните остатъци в училищата с цел по-ефективно използване на ресурсите.

Институтът за изследвания в образованието е получил веднъж средства от МОН – 25 хил. лв. през 2021 г. за оценка на последствията от онлайн обучението върху учебния процес, учениците учителите, както и фондация “Заедно в час”, която същата година е получила 20 хил. лв. за дейности по програма “Компетентности – Модул 1” за учители и директори за провеждане на обучения и онлайн заключителни събития за споделяне на добри практики.

Сред НПО-тата, получили средства от МОН на база договори за изпълнение на определени дейности, са още “Фондация Три” – 23 000 лв. за дейности във връзка с организиране на форум “Образование за утрешния ден” по европроект, сдружение “Център за образователни инициативи” – 33 000 лв. за предоставяне на база от тестови въпроси, създадени по предмети от общообразователната подготовка за ученици от 4. -12. клас по европроект “Образование за утрешния ден”, фондация “Образователно равенство аутизъм – България” – 60 хил. лв. за организиране на три обучения на ресурсни учители, логопеди и психолози в училищата и др.