През март тази година главнокомандващият ВКС на Русия генерал-полковник Виктор Бондарев намекна за начало на разработване на изтребител VІ-то поколение. „Ако сега ние се спрем, то се спираме завинаги. Вървят работите и по шестото, и вероятно по седмото поколение. Нямам право да говоря много”, каза той, цитиран от RT.
За сега за перспективния изтребител не е известно нищо – какъв облик ще има, какви ще са характеристиките му и кой ще му е потенциален противник във въздуха.

За сега има един-единствен изтребител от V поколение, който е на въоръжение – американският F-22 Raptor. Летателни изпитания преминават още пет: F-35 (САЩ), ПАК ФА (Русия), J-20 (Китай), J-31 (Китай) и Mitsubishi ATD-X (Япония). Въпреки това авиконструкторите в света отсега гледат към VІ поколение.

Условните поколения

Поколенията реактивна авиационна техника се определят от условни критерии – съвкупност от летателни апарати със сходни бойни и технически възможности, които качествено се различават от предходните.

Нулево поколение – създадени в края на войната или непосредствено след нея: Gloster Meteor, Me.262, Lockheed F-80 Shooting Star, De Havilland DH.100 Vampire, МиГ-9 и Як-15. Те имаха дозвукова скорост, право крило и картечно-оръдейно въоръжение.
Първо поколение – стреловидно крило, околозвукова скорост, неуправляеми ракети: Миг-15, Ла-15, МиГ-17, F-86, F-105.
Второ поколение – свръхзвукова скорост, бордни радари, ракети като основно въоръжение: Lockheed F-104 Starfighter, Saab 35 Draken, F-4 Phantom, Dassault Mirage III, МиГ-21.
Трето поколение – радари с повишена мощност, ракети за големи и средни далечини, променлива стреловидност на крилото, - МиГ-23, МиГ-25, МиГ-27, Dassault Mirage F1, Saab 37 Viggen, Mitsubishi F-1.
Четвърто поколение – подобрени маневрени характеристики (неустойчива аеродинамична схема), двуконтурни турбореактивни двигатели с намален разход на гориво, управляемо въоръжение, използване на композитни материали: Су-27, МиГ-29, МиГ-31, Grumman F-14 Tomcat, F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon, Dassault Mirage 2000.

Някои експерти обособяват поколения 4+ и 4++, принадлежността към която се определя от свръхманевреност, радари с фазирата антенна решетка, намалени разходи за експлоатация, многофункционалност, малка забележимост от РЛС: Су-30, Су-33УБ, Су-34, Су-27СМ2, Су-27М, Су-35С, Су-37, МиГ-31БМ, МиГ-35, F/A-18E/F Super Hornet, F-15E Strike Eagle, Dassault Rafale.

Хиперзвуков глобален патрул

Тъй като няма единни критерии дори за сегашните 5 поколения, характеристиките на VІ поколение са повече от условни, но се очаква да се появи до 2025 г.

Първо, очаква се да са могат да летят с хиперзвукова скорост и да преодоляват прага от 5Мах (сега най-скоростните модели развиват 3Мах.

Крейсерската скорост (без включен форсаж) да бъде съпоставима със сегашните форсажни скорости, тоест не по-малко от 2Мах. При това машините трябва да са икономични, за да могат без дозареждане във въздуха да извършват максимално далечни полети и да осъществяват глобално патрулиране.

Опционално пилотиране

Според експертите, изтребителите от VІ поколение ще могат да летят както в пилотиран, така и в безпилотен вариант (работещ в автоматичен режим или управляван дистанционно). Роботът е значително по-устойчив към високи претоварвания, отколкото човешкият организъм.

Самолетът трябва да е свръхманеврен, способен да запази управляемост и устойчивост на задкритични ъгли на атака и при високи претоварвания. Съответно планерът на изтребителя от VІ поколение трябва да бъде изключително здраво за сметка на използване на композитни материали.

Вероятно изискване ще бъде универсалност на апарата – да действа като прехващач, бомбардировач и щурмовик. Предполага се също, основното му въоръжение ще станат хиперзвуковите ракети.

Важен критерий ще стане неговата малка забележимост, която ще бъде постигната за сметка на нови активни принципи за излъчване на невярна информация за местоположението.

Ергономичността може да бъде повишена чрез модифициране на крилото и в основата за концепцията ще залегне „летящо крило”.

А какво имат американците?

В САЩ през ноември 2010 г. Центърът за авиационни системи към Пентагона предложи на авиоконструкторите да представят своите концепции за боен самолет от VІ поколение. Според оповестена информация, новият изтребител под името F-X трябва да постъпи на въоръжение във ВВС и ВМС на САЩ след 2030 г.

Най-напред очаквано са Lockheed и Boeing. Много изисквания на американците съвпадат с руските. Има обаче и други подходи. Един от тях използване на мощни акумулатори и електромотори. Този своеобразен хибрид ще използва преимуществата от скоростта на реактивния двигател и електрогенератори за захранване на енергетично оръжие и полети на малки скорости.

Основа на оръжейния комплекс на изтребителя, който засега е представен само в концептуален вид, предполага боен лазер. Най-съвременните мощни лазери имат КПД около 33%, следователно 2/3 от изразходената енергия ще се превръща в излишна топлина, която още повече ще усложнява проблема с малката забележимост и остро поставя проблема за разпределение на топлинното натоварване върху цялата конструкция.

До шестото поколение е още далеч

Всяка бойна техника се създава за решаване на напълно конкретни бойни задачи, за борба с определен противник. Новото поколение извиква към живот усложняващи с бойни задачи, изискващи принципно нови начини на решаване.

„Възниква естественият въпрос: с кого анонсираният хипотетичен руски изтребител от VІ поколение ще трябва да се бори, кой ще бъде неговият противник? Ако противник ще е F-22 Raptor или F-35, то за борба с него се създава ПАК ФА, който сега представлява сбор от десетина опитни образци, всеки от които се отличава от другите с някои елементи от оборудването, с комплексите на бордовото въоръжение. Затова отначало този проект трябва да приключи, да се пусне в серийно производство, да премине войскови изпитания, да му се отстранят всички недостатъци.

Едва като се уяснят очертанията на петото поколение, може д се говори за шестото, твърдят експертите.

Превод и редакция: БЛИЦ