Предателството не е просто индивидуален акт. Не е само постъпка на някого, който в името на пари и/или облаги решава да извърши подобна мерзка постъпка. Предателството може да има много по-глобални и по-страшни измерения.

Това казва журналистът Петър Волгин пред БНР по повод 150-та годишнина от гибелта на Апостола на свободата Васил Левски.

Ето защо не е най-важното нещо кой конкретно е предал Васил Левски – дали поп Кръстю, дали някой друг...Много по-страшно е, че този акт на предателство представлява зачеркване на всичко, за което Левски се е борил. 

С действията си хората, които са го предали /или изоставили/ всъщност казват следното: ние не искаме да сме свободни, искаме да си живуркаме, както досега - спокойничко, кротичко, без да влизаме в конфликти с чуждите господари.

Ние всички сме възпитани в преклонение пред героите. В училище учим за тяхната смелост и жертвоготовност.

И рядко се замисляме, че великите ни личности, като Васил Левски, винаги са били малцина. Мнозинството се е състояло от хора, които са предпочитали да си кротуват. Техният идеал е описан най-добре от Христо Ботев в началото на „Политическа зима“:

„Приятно нещо е да има човек топла соба, самун хляб, парче сланина и няколко глави праз лук, пък да легне и да мисли, или да спи и да сънува“. Обаче изведнъж се явяват хора като Левски, които настояват да изтръгнат сънародниците си от верноподаническия им сън. 

Георги Марков: Само така можем да накажем US чиновника О'Брайън и Сорос!

Някои са съгласни да се отърсят от дрямката, обаче други се страхуват. Те така добре си живеят под сянката на падишаха! Отдавна са направили своя цивилизационен избор, а именно да служат на чуждите господари, и за нищо на света не желаят да се променят.

Откъде-накъде ще се бунтуваме, настояват те, толкова добре си живеем, благодарение на грижите на нашите геостратегически партньори. И най-важното – на правилната страна на историята сме. Така че нямаме никакви основания да протестираме срещу Османската империя, която ни осигурява спокойствие, пази ни и ни дава усещането, че сме морално прави.

Ако мога да използвам днешни термини, а мисля, че мога, защото, все пак, това са си лични разсъждения, а не исторически труд, Васил Левски и неговите съратници са политически некоректни герои, които взривяват вътрешнополитическото, а и външнополитическото статукво.

Ето само няколко изречения от писмата на Левски:

„Турция ще я сгромолясаме наведнъж и на мястото й ще възкресим България с пълна свобода. Днешният век е век на свободата и равноправността на сичките народности. Днес сякой притеснен и потъпкан, сякой, комуто робските синджири тежат на врата, напънал е сичките си сили и търси случай да отърси от себе си по какъвто и начин да е било робското тегло, иска свободно да живее и да се наслаждава с природата божия, иска да бъде човек“.

Лудите глави се вслушват в думите на Васил Левски и тръгват да правят революция, изправят се срещу империята. Но има и много други, за които подобно поведение е кощунствено и не може да бъде търпяно.

Почитателите на тогавашната политическа коректност не искат да имат неприятности.

В никакъв случай не желаят да страдат под тежестта на свободата. Не искат да решават сами. Предпочитат през определени периоди от време да идва някой османски чиновник и да им казва какво да правят, да им съобщава кои са „добрите“ и кои „лошите“, да им спуска правилата и да дава указанията. 

А когато чиновникът си тръгне, ще се фотографират, прегърнати с него, и после ще показват фотографията на следващия, за да знае, че са предани. Изобщо империята е построила такъв прекрасен свят, който хора като Левски с „безразсъдното“ си поведение искат да разрушат.

Не бива да се допуска бунтарите да мътят главите на българите! И за да не го допуснат, законопослушните граждани пишат прошения до властите, днес бихме ги нарекли доноси, които могат да бъдат обобщени с краткото Вазово „Фанете тогоз!“

Подобно васално поведение е най-страшното предателство на заветите на Васил Левски, както и на всички онези българи, които са се жертвали за нашата свобода.

Отричането на свободата е отричане на същността на човека. Без свобода човекът вече не е човек, а обикновен предмет, с когото чиновниците на империята, била тя Османска или някаква друга, правят каквото си искат.

Васил Левски и неговите сподвижници искат да сложат край на това робско съществуване, борят се за свобода. И тази борба никога не престава. Продължава, въпреки страха и предателствата.   

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук