Ясен Бояджиев: Защо превръщането на България в просперираща държава хич не е сигурно
"Имаме всички предпоставки да сме просперираща държава", заяви с характерния си оптимизъм премиерът Кирил Петков
Още по-голям проблем
Ако оставим настрана тяхното мнение, трябва да кажем, че Европейската комисия отправи към страните-членки десетки страници с препоръки за възможни решения на проблема с високите енергийни цени. Българският парламент прие съвсем друго решение с потенциално катастрофален ефект за енергетиката, инвестиционния климат, икономиката и в края на краищата за потребителите.
Но това решение е част от по-голям проблем.
„Дотук бяха обещанията, оттук нататък започват действията”, каза премиерът. Обещанията обаче продължават да са повече и да надхвърлят здравословната за всяка власт норма. Понесени на крилата на ентусиазма, новите управляващи всячески се стараят да засипват публиката само с добри новини - в контраст с огромните (поне в някои сфери) проблеми и предизвикателства, пред които всъщност са изправени.
При това обещават неща, които очевидно не зависят (само) от тях, които я станат, я не станат, за които не са подготвени или още не са решили какво да правят. А както се оказа, действията може и да изпреварят знанията и мисълта. Като в случая с тока, парното и водата.
По старите пътища
„Ще спрем вдигането на цената от 1 януари за битовите потребители. Гарантирам ви!”, заяви най-напред лидерката на социалистите - в деня, в който бе избрана за министър на икономиката.
Имаше и по-разумни гласове: първо трябва да бъде обсъдено с министъра на енергетиката и с независимия регулатор, да се направи анализ и да се разработи точния механизъм. Но те бяха моментално загърбени. Така вкупом влязоха в капана на опозицията (и на собствената си ентусиазирана неподготвеност) и се втурнаха към „ядрената опция”. Но забъркаха икономическа и юридическа каша, от която трудно ще се измъкнат. „Промяната” свърна по утъпкания стар порочен път - път, по който политици диктуват какви да са цените в разрез със законовата и институционална регулаторна рамка и с елементарната икономическа логика. Цената накрая пак ще платим всички.
Още примери
Има и други примери за бодряшки обещания. За каквото и да го попитат дали ще има пари, финансовият министър отговаря категорично утвърдително. Далеч преди да е изработен новият бюджет. Но исканията и въпросите тепърва ще ескалират и все някога ще трябва да се каже „не”.
При всичките неясноти и очевидно трудно преодолими препятствия се оказа, че съдебната реформа е „не само възможна, но и може да стане в бързи срокове”. Главният прокурор ще си тръгне или ще бъде освободен предсрочно „в рамките на три месеца”. Или „най-късно в края на 2022 година”. Само че с тези заричания някои рискуват, не дай боже, да станат смешни.
Около евентуалното ускоряване на ваксинацията също цари предимно оптимистичният тон. Само че и тук препятствията изглеждат трудно преодолими. Не знам какво точно има предвид премиерът, когато обещава "да направим модела на д-р Фаучи", но отсега се зарича, че „няма да бъде налагано задължително или насилствено ваксиниране”. Ами ако не става без поне малко принуда?
За решаване на проблемите със Северна Македония бе поставен 6-месечен срок. За македонската страна този срок е прекалено дълъг. Но всъщност може да се окаже прекалено къс, ако никой не отстъпи поне крачка назад и нищо не се промени. Погледнато отстрани, не си личи управляващите да знаят как точно ще стане това. Онова, което се вижда ясно, е, че всички ги е много страх да не би някой да си помисли, че има някакво отстъпление от досегашната супертвърда позиция.
Направи впечатление и смелата заявка за съкращаване с 15 на сто на централната администрация до края на 2022 година. Не стана много ясно как финансовият министър е сметнал числеността на администрацията. А и такова начинание се нуждае от ясни анализи, разчети и обществена подкрепа, за да успее. Иначе този филм със съкращенията сме го гледали вече неведнъж.
Повече реализъм и прагматизъм
"Имаме всички предпоставки да сме просперираща държава", заяви с характерния си оптимизъм министър-председателят. Трябва да кажем обаче, че превръщането ни в просперираща държава хич не е сигурно, защото има предпоставки и за обратното. Във всеки случай решаването на тази задача изисква повече реализъм и прагматизъм.
Освен това, както е отдавна известно, непопулярните решения (каквито несъмнено ще се наложат) е добре да се вземат в началото на мандата. В нашия случай засега става по-скоро обратното. Така мнозина остават с впечатлението, че проблемите са по-малки и по-лесно решими, отколкото са в действителност.
Ако се държат като Дядо Коледа (само подаръци, усмивки и хубави новини), управляващите рискуват бързо да станат жертва на разочарование и недоверие.
Последвайте ни
0 Коментара: