СКАНДАЛ
Радикалисти си режат вените в знак на протест срещу изложбата на Кристо, академици налитат на бой

Истински скандал, прераснал дори в кютек, се разигра на 23.11.2005 г., този път не къде да е, а на територията на галерия “Академия” в Националната художествена академия в София. Екстремната акция беше провокирана и замислена като ответ на провеждащата се в галерията помпозна ретроспективна изложба на най-известния зад граница български художник - Кристо, и жена му Жан-Клод.
В 18.00 часа пред слисаните и недоумяващи погледи на неподготвените посетители, членовете на група Ултрафутуро - Антон Терзиев, Катя Дамянова, Олег Мавроматти и присъединилата се към тях Алла Георгиева бавно и методично направиха разрези в дланите си с бръснарско ножче, оставяйки бялото платно на земята под тях да поема пръскащата се кръв. Под снимащите неотлъчно фотоапарати и камери групата приковава вече станалото почти червено платно към подготвена за целта рамка, също боядисана в червено, и се отдръпва настрани, оставяйки шокираните зрители сами да направят аналогията с мъдрещите се от окачените принтове по стените порти на Кристо, огромна по мащаб инсталация, престояла 2 седмици в Сентрал парк в Ню Йорк миналия февруари. Окопитили се след първоначалния стрес шефове на галерията се опитаха да изземат личните документи на художничката Алла Георгиева, а тотално изнервен 70-годишен “артист” нанесе изненадващ удар върху брадичката на Антон Терзиев.
Заместник-ректорът Тома Върбанов призоваваше неистово радикалистите да напуснат неговия дом. “Това не е вашият дом, това е дом на изкуството!”, репликираше го Олег Мавроматти, докато предлагаше окървавеното бръснарско ножче на слисания ректор, агитирайки го да пусне кръв. Групата напусна залата, като безкористно завеща кървавия артефакт на фонда на университета.

КАТЯ ДАМЯНОВА, ЧЛЕН НА ГРУПАТА: ПРЕРЯЗАХМЕ СИ ВЕНИТЕ ЗАРАДИ КРИСТО!
- Какво се случи в Художествената академия?

- На 23 ноември 2005 г. - датата, на която беше официално анонсирана изложбата на Кристо и Жан Клод в галерията на Художествената Академия, група ULTRAFUTURO, в случая част от нея, Олег Мавроматти, Антон Терзиев, Катя Дамянова и присъединилата се към идеята Алла Георгиева, осъществихме акция, наречена от нас “Прекрасно изкуство”. В какво се изразяваше акцията ни: в центъра на изложбената зала, пред предварително подготвен умален вариант на една от портите на Кристо, боядисан от нас в кървавочервено, всеки един от нас поряза дланта си с бръснарско ножче, за да може с кръвта си да обагрим в червено поставеното от нас на пода на галерията бяло платно. След което това окървавено платно беше заковано върху рамката и поставено в центъра на галерията. Естествено, всичко това не мина незабелязано. Пред смутените и объркани погледи на хората, които бяха дошли да разгледат изложбата, се разигра скандал с ректора на НХА, декана на изящния факултет и още няколко преподаватели и “активни” борци за “чисто изкуство”. Срамно за българската художествена общественост беше поведението на нашите “опоненти”, които по полицейски маниер изискваха личните ни документи. Бяхме третирани като банда хулигани, а не като художници, които имат пълното право да изразят своята концепция по адекватен и своевременен начин. С нашия акт искаме да обърнем внимание върху “закриването” на действителността с паравана на “красотата”. Тази акция трябва да бъде разглеждана и като разговор между художници, разговор между нас и Кристо, и Жан Клод, като активна и радикално изразена позиция. Освен това нашият акт и последвалата срамна и неадекватна реакция от страна на управляващите Художествената академия повдига и много въпроси, свързани и със самата тази институция.
- Нещо против Кристо ли имате? Какво?
- Срещу Кристо нямаме нищо против, ние реагираме не на личността, а на изкуството, което той създава, на принципните проблеми, свързани с въздействието, ролята и смисъла на изкуството.
- Разкажете за вашата група?
- Група ULTRAFUTU-RO е уникална в историята на България с това, че поставя началото на ново направление в изкуството - чиято основна задача е търсенето и създаването на симбиоза между хората и разумните машини като единствена възможност за развитие на човешко-машинните отношения.
- Кое е най-радикалното нещо, което сте правили?
- Групата има много активна дейност, като всяка една наша проява, жест, проект са максимално радикални и смислени. Ние боравим с различни изразни средства, но преди всичко основната медия, която използваме, са нашите тела.
- Къде е българското изкуство в момента?
- Българското изкуство в момента е в изключително сложна ситуация. От една страна, много малко са художниците, които все още имат волята, активността и смелостта да създават неконвенционално съвременно изкуство. От друга страна, всяко действително радикално изказване в България се възприема като психично отклонение.
- Трябва ли да пенсионираме най-после Светлин Русев?
- Едно пенсиониране няма да разреши проблемите, стоящи пред художествената общественост в България. Реформи трябва да се направят не само в академията, Съюза на българските художници, но и в съзнанието на всички ангажирани и загрижени за днешната и утрешната реалност.

Интервю на Дилян ВЪЛЕВ