Образът на твореца дивак и самотник е създаден най-вече от елементарните медии, в живота е различно
<em>Силва Бъчварова е родена преди 60 г. в Пловдив. Завършва сценография в Националната художествена академия. Специализира във Франция. Работи като сценограф в редица театри у нас и в чужбина, между които и куклените театри в Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, театър "Ателие 313"-София. Преподавател е по живопис в специалност Сценография в Художествената академия. Член е на Съюза на българските художници и на Международния съюз на куклените дейци UNIMA. <br />
</em><br />
Има над 20 самостоятелни изложби - живопис, сценография, илюстрация, рисунки у нас и в чужбина, и над 40 участия в световни изложения. Илюстратор е на 70 книги, автор на 80 куклени и драматични постановки. Носител е на множество престижни награди.<br />
<br />
<strong>- Как се случи да изберете пътя на твореца?<br />
</strong>- Сравнително лесно – само след един четиригодишен опит да стана пианистка. <br />
<br />
<strong>- Сценография и живопис – има ли връзка между тях?<br />
</strong>- Много близка, тъй като това са две от изобразителните средства за създаване на художествено пространство. Аз преподавам живопис в специалност Сценография в НХА.<br />
<strong><br />
- Мястото на театъра в творчеството ви?<br />
</strong>- Той беше причината да завърша сценография и оттогава присъства постоянно в работата ми. Освен това ми носи разнообразие! Ако имах време и възможност, бих се занимавала с още видове изкуства, с различни изразни средства за визуализация на въображението. Освен това театърът е колективно творчество, а изобразителното изкуство – самотно. Добре е да се редуват.<br />
<br />
<strong>- Смешните и тъжните моменти в театъра?<br />
</strong>- О, те са много и винаги разнообразни, винаги драматични и ярко театрални. Една от способностите на театъра е да превръща всичко в игра и да се самосъхранява по този начин.<br />
<strong><br />
- Трудът ви е признат. Радвате се на много награди. Това успокоява ли ви?<br />
</strong>- Би било глупаво и смешно. Особено в театъра, където всичко се променя непрекъснато, случва се в един миг и изчезва на следващото представление... Всеки истински творец знае, че трябва да се доказва непрекъснато, и отдавна е минал моментът за избор на спокоен живот.<br />
<br />
<strong>- Какво ви носи изобразителното изкуство?<br />
</strong>- Възможността и средството да създавам свой свят.<br />
<br />
<strong>- Кои теми най-много ви вълнуват?<br />
</strong>- Красотата. <br />
<br />
<strong>- Вие сте преподавател. Как оценявате образованието и изкуството в България?<br />
</strong>- Мога да говоря само за конкретното образование в НХА. Мисля, че е на високо ниво като програми и намерения. Съдя за това и от ефекта върху чуждестранните ни студенти по Европейската програма “Еразмус”, както и от презентациите ни в други европейски колежи. За изкуството в България мога да повторя нещо, което отдавна се знае – имаме много талантливи и добре подготвени художници. <br />
<br />
<strong>- Усеща се любов към детайла в рисунките ви, прецизен човек ли сте и в живота?<br />
</strong>- Разбира се, нищо не е случайно. Харесвам изящното, точната линия, елегантността, чистата форма, математиката, високите технологии, красотата...<br />
<br />
<strong>- Настроението ли е основното усещане, което влияе, когато творите?<br />
</strong>- Настроението, както и популярното понятие “вдъхновение” са удобни литературни обяснения на творческата работа, която, ако е професионална, е процес, който не се влияе от прогнозата за времето или поетични настроения. Нещата са доста по-сложни и резултат на непрекъснато “crime of visual passion”, „престъпление” от сетивна страст.<br />
<br />
<strong>- Като се обърнете назад, каква е равносметката - повече трудности или повече приятни моменти? <br />
</strong>- В действителност трудностите са задължителни, ако искаме да постигнем истински резултат, а приятните моменти се помнят повече. <br />
<br />
<strong>- Казват, че отдадените на изкуство са своеобразни самотници, как е при вас? <br />
</strong>- Няма такова нещо! Образът на художника – дивак и самотник, е създаден най-вече от елементарните медии, литература и кино с цел по-лесното разбиране от масовата публика. Вродената ексцентричност е нещо съвсем друго – безценно и рядко качество, както и съчетанието талант - характер, без което няма творческа реализация. <br />
<br />
<strong>- Срещате ли разбиране и подкрепа от най-близките си хора?<br />
</strong>- Да, напълно, за което съм много благодарна.<br />
<strong><br />
- Творецът и свободното време?<br />
</strong>- Свободен от какво? В този смисъл мога да кажа, че имам доживотна присъда без право на обжалване. Но все пак има и пътешествия, джаз, риболов, нови компютърни програми, приятели...<br />
<br />
<br />
<em><strong>Станислава ГАВРИЛОВА<br />
</strong></em>
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
OЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Юбилей
Художничката Силва Бъчварова на 60 г.: Лошото е често срещано, но доброто се помни повече
10 Ян. 2014, 12:06
Юбилей
Проф. Тома Върбанов на 70 г.: Все още смятам, че животът е пред мен и най-добрите ми картини ме очакват!
30 Дек. 2013, 10:16
Юбилей
Столетницата баба Горанка събра цяла Долна Рикса на мръвчици в люта яхния и червено вино
27 Дек. 2013, 12:03
0 Коментара: