КЛЕТНИЦИ
3 години от смъртта на затрития в църковните битки Стефан Камберов
Съдят свещеник за убийство на разколник

Тези дни в новата църква в Банско ^Св. Георги^ беше изнесена тържествена литургия в памет на отец Стефан Камберов - намерен мъртъв гол и осквернен от привърженици на митрополит Натанаил насред полето край с. Добринище. Мъченикът, който погина в църковните борби между двата синода на 21 юли 2002 г., беше обявен за светец, а присъда по обвинение в убийството му чакат свещеникът Малин Сакарев и мирянинът Борис Еринин. Ден преди това самият Натанаил, давал навремето телефонни инструкции на отците си след касапницата, смирено чакаше пред съдебната зала в Благоевградския окръжен съд, за да свидетелства по дивашкото убийство, потресло България. Разказът му бе отложен, защото адвокат Рени Цанова не се яви.

Според обвинителния акт Стефан Камберов е починал бавно и мъчително от тежки наранявания, сред които и пет счупени ребра.
Обстоятелствата около смъртта на благия старец, имал неблагоразумието да застане на страната на алтернативния синод на Инокентий, наследил Пимен, са доста деликатни, а култовото убийство още тъне в мистерия.
Свещената война между двата синода прекрачи скубането на бради с плюене и анатемосване и мина във фазата на бойните действия през лятото на 2003 г. Наместникът на Бога и патриарх Максим в Пиринско - митропополит Натанаил, като същински Левски измитка епархията си и изгради манастирски комитети, т.е. бойни единици за бързо реагиране от по 8 души. Комитетските хора защитаваха правилния синод и митрополит със сопи и колове из манастири и църкви в цяло Пиринско.
Всъщност убийствените страсти на свещениците в района на Банско се разпалиха от 70-годишната монахиня Калина. В бурния си живот сестрата неведнъж е прокуждана от превзети от врага манастири и през юни 2002-ра пуска котва в женската обител ^Св. Панталеймон^ край Банско с благословията на Натанаил. Там, след смъртта на последната игуменка, са останали само иконом и прислужница. И двамата от лагера на Пимен-Инокентий.
Дирещата покой Калина търси помощ от Натанаил и поредната наказателна единица на Неврокопския митрополит е сформирана и приведена в бойна готовност. Щурмоваците атакуват, разбиват вратата и настаняват в божията обител монахиня Калина заедно с болната й сестра. След броени дни обаче свещениците на Инокентий се връщат и многострадалната Калина пак е натирена навън. Тя отново се жали на дядо Натанаил и той пак праща момците си. Манастирските порти отново са разбити и монахинята е реабилитирана за пореден път. Този път до нея остават двама свещеници със семействата си, за да я вардят от нови набези.
Вместо въоръжена контраатака от страна на врага, в 10 часа вечерта на 21 юли пред залостените манастирски порти се кютнал отец Стефан Камберов от лагера на Инокентий. Благият старец обявил гладна стачка срещу превземането на обителта. Бодигардовете на сестра Калина обаче заподозрели капан в мирния протест и веднага звъннали на една от ударните групи за подкрепление.
Според един от щурмоваците - отец Николай, дружината му се метнала на два джипа и полетяла към ^Св. Панталеймон^. Там заварила отец Камберов кротко да си седи на пейката пред манастира, но за миг разкрила пъкления му замисъл - коварният старец уведомил полицията в Банско за протеста си, чакал мутрите на Натанаил да го натикат
в манастира и да го потрошат от бой, а той да се разкрещи за помощ, та ченгетата да довтасат и да върнат манастира на Инокентий.
Да, ама номерът не минал и отец Камберов бил оставен жив и здрав да си гладува пред вратите, зад които хората на Натанаил си спретнали софра и захванали юнашки запой.
В два през нощта обаче пияните юначаги били разбудени от викове и веднага се хванали за сопите. Помислили си, че от лагера на Инокентий контраатакуват. Вместо това, заварили един от своите - Малин Сакарев, яко да налага стареца. Бил го натикал в аязмото до църквата. Юначагите се кълнат, че само разтървали поповете. Стефан Камберов поел към съседното с. Добринище. Сподирили го обаче Малин Сакарев и Борис Еринин, баща на един от натанаиловите свещеници. Настигнали го, понабили го пак, върнали се в манастира и си легнали.
Общо взето, такава е версията според чистосърдечните признания на натанаиловите сопаджии. Ранобудни местни селяни обаче се натъкват на смразяваща гледка, като в холивудски екшън за канибали.
Близо 80-годишният отец Стефан Камберов е намерен напълно гол сред житата между манастира ^Св. Панталеймон^ и с. Обидим. На натрошеното му тяло са нахлузени само боксерки. До него грижливо са скатани едно върху друго бельото, расото и калимявката му. Даже коравите ченгета извръщат глава при гледката. Според рутинната терминология на съдебните лекари по тялото на отец Камберов са установени множество кръвонасядания между краката, по корема и задните части. Взет е секрет, за да се провери евентуално изнасилване. Делото за убийството на Стефан Камберов е към своя край, но досега официално не е потвърдена или отхвърлена мълвата, според която, преди да бъде потрошен до смърт, отец Камберов е изнасилен с кол.
Веднага след ритуалното убийство из Банско и областната синя централа плъзна слухът, че един от близките на убития - колоритният свещеник и кандидат-депутат Румен Калайджиев, седесар до мозъка на костите си, намиращ се по това време в САЩ, бил готов да хване самолета и да долети, за да сее мъст. Слава Богу, това не стана и сега именно отец Калайджиев бил човекът, призоваващ към смирение и край на кръвопролитията.

Славей КОСТАДИНОВ

ДОСИЕ
- Един от най-пострадалите божи служители е едноухият отец Иван Георгиев от Шуменско, който преди десетина години се натряска и опожари селските гробища, за да изгони злите духове. Щом драснал клечката, застанал с вила на входа и не пуснал никого да гаси. После свещеникът си признал, че в главата му се завъртяла мисълта да запали и самото село. За поп Иван се мълви, че паднал в гроба, докато опявал мъртва жена. Според него истината била, че пияните гробари изпуснали покойницата. След време медиите гръмнаха по адрес на подпалвача: ^Пиян поп изнасили тъща си!^. Отецът уточни, че се прибрал почерпен, полегнал до парализираната си тъща, унесъл се и заспал. Преди три-четири години свещеникът остана без едно ухо след кръщене. Очевидци се кълнат, че видели свиня да ръфа ухото на отеца, докато се въргалял безпаметен из улицата, а според други, татари-неверници го оставили с едно ухо в лют религиозно-етнически спор. Отец Иван е лежал два пъти в кауша за псувни срещу полицаи.
- Преди да осъществи светските си планове - диплома за правист и генералски пагон, яко дим изчезна обитателят на Бачковския манастир - монах Йоаникий от Поморие. 38-годишният към момента на изчезването си божи служител бил хрисим човек, докато не удари няколко питиета. Тогава яхал с кръст и Библия БМВ-то, с което оживял в няколко зверски катастрофи, и отпрашвал с мръсна газ по неведоми пътища. На миналия Гергьовден полицията арестува брат Йоаникий край Елена, след като откри в баварския му звяр полицейска униформа. Друг път Йонакий навличал расото, заставал на пъпа на Поморие, запявал с ангелски глас църковни псалми и почвал да буйства и анатемосва всеки, който не харесвал песнопенията му.
- Златоградският свещеник Емил Лилов нашумя, когато изправи България на нокти като обяви в прав текст: ^Телекомуникационната компания се контролира от ^Ал Кайда^ и ще бъдат убити много хора.^ В прокуратурата шантавият свещеник разясни, че сигурно се е обаждал, за да ядоса операторката, защото му надували сметката на GSM-а несправедливо. Преди година и нещо попът остана без книжка, в резултат на ^полицейски произвол^ и след като отказа да духне в дрегера. Под влияние на алкохола Емил Лилов ругаел и полицаи, и миряни, според които, ако е във форма, може да удари и десет ракии.
- Според враговете си, плевенският свещеник Костадин Гавраилов е отец ^тип мутра^, който някога бил от лагера на Максим, а после станал архиерейски наместник на Инокентий. Отецът открито се кичи със златни накити, пуши ^Давидоф^, кара суперлуксозно БМВ, а чалга-звездите го боготворят. След убийството на свещеник Стефан Камберов отец Костадин каза, че е време Максим да си тръгне, както било в румънската църква, където дали път на младите. Отецът е и най-известният бизнесмен сред духовниците. Мълви се, че има цех за хляб и закуски, стопанисва кафенето в хотел ^Ростов на Дон^ и храни безплатно бедните в Плевен. Въпроса позволява ли синодът частния бизнес, духовникът разрешава риторично: ^Че кой ще го пита синода!^