Помните ли Финансовата криза през 2008-2009 г. предизвикала огромни "поразии" на фондовите пазари? Само през 2008 г. индексът S&P 500 загуби 38.5% от стойността си - най-лошата година от 1931 г. насам.

Но докато огромното мнозинство от акции паднаха през 2008 г., на пазара имаше и единични "острови на спасение" за инвеститорите, проявили завидна устойчивост, пише Money.bg.

Поглеждайки назад във времето мога да посоча към седем изключителни акции, не само проявили устойчивост, но и отбелязали завиден ръст за подобна среда.

Въпреки че няма гаранция, че същите тези акции биха се представят по-добре от пазара по време на следващия потенциален спад, или криза, добре е инвеститорите да са наясно с техните имена, или поне секторите в които са разположени.

Hasbro (HAS)
Докато потребителите ограничиха драстично разходите си през 2008 г., компанията за играчки и развлечения Hasbro процъфтяваше.

Приходите на Hasbro нараснаха за четвърта поредна година през 2008 г., като печалбите се повишиха за осма. Тримесечният дивидент на компанията бе увеличение с 25%.

Подкрепена отчасти от силните продажби на лицензираната си марка, акциите процъфтяваха в изключително смутни времена благодарение на франчайзи като Star Wars, Iron Man, The Incredible Hulk и Spider-Man.



Собственият франчайз на Hasbro - Transformers също се представи доста добре, показвайки още веднъж, че забавлението често е възмездие за хората по време на икономически спадове.

Възвръщаемост за 2008 г.: 16.8 процента

По-добро представяне от S&P 500: 55.3%

За последната една година акциите на компанията са поскъпнали с 23.8%, при ръст за S&P 500 от 8.2%

Ross Stores (ROST)
Търговецът на дрехи с отстъпки Ross Stores регистрира ръст на акциите си през 2008 г., тъй като потребителите все повече ограничаваха разходите си при пазаруване.

"Нашите асортименти от стоки се възползваха от огромното количество възможности за отговор на пазара", заявиха служители на компанията в годишния доклад за 2008 г., който отчетоха както рекордни продажби, така и печалби за компанията през тази година.

Компанията бързо се разрасна именно по време на Голямата рецесия, като броят на магазините й се увеличи от 890 на 956 през 2008 г.

В съчетание с подобен ръст на продажбите на магазините и по-строго управление на запасите, нищо чудно, че ROST победи пазара с 56 процента, спечелвайки титлата на една от най-добрите компании по време на рецесия.

Възвръщаемост за 2008 г.: 17.6 процента

Превишаване над S&P 500: 56.1%

За последната една година акциите на компанията са поскъпнали с 16.7%, при ръст за S&P 500 от 8.2%.

Walmart (WMT)
Подобно на горната компания, Walmart беше явен бенефициент на драстично отслабената икономика по време на Голямата рецесия, тъй като купувачите се втурнаха да намалят разходите, пазарувайки от търговци с отстъпки.

Приходите на Walmart нараснаха със 7.2% през най-лошата година за поколения наред, което е свидетелство за нейната издръжливост. Търговецът също успя да увеличи печалбата на акция и да увеличи дивидента си с 8 процента през същата година.

Фактът, че WMT изплаща дивидент (и го увеличава) в момент, когато много дивидентни акции го намаляваха, или дори преустановяваха плащанията, вероятно помогна за успокояване на притесненията на инвеститорите.

Възвръщаемост за 2008 г.: 20%

Превишаване над S&P 500: 58.5%

За последната една година акциите на компанията са поскъпнали с 24.3%, при ръст за S&P 500 от 8.2%.

Amgen (AMGN)
Биотехнологичният гигант Amgen се изолира от рецесията по много по-различен начин от представените дотук компании в този списък: Той създаде жизненоважни медикаменти за рак, анемия и други лекарства, без които потребителите не могат.

Приходите от продукти нараснаха само с 3 процента през 2008 г., но това не бе твърде слабо, като се има предвид, че повечето американци бяха в паника и наблюдаваха сериозен спад във финансовите резултати на почти всички сегменти.

Amgen също разумно реши да се възползва от пазарната криза, изкупувайки милиони акции под 56 долара, по-малко от една трета от сегашната им цена.

Същата година донесе положителни резултати от клинични изпитвания за деносумаб, лекарство, което ще доведе до приходи от 2.7 милиарда долара през 2015 г.

Възвръщаемост за 2008 г.: 24.3 процента

Превишение над S&P 500: 62.8 процента

За последната една година акциите на компанията са поскъпнали с 0.96%, при ръст за S&P 500 от 8.2%.

Anheuser-Busch Inbev (BUD)
В обобщение, досега индустриите, устойчиви на рецесия, са се възползвали от продажбите на дребно, развлеченията и здравеопазването. Anheuser-Busch Inbev, би могла да се определи, като компилация от трите. Тя е съчетава евтина бира със самолечение и необходимостта да се избяга от реалността.

Приходите на компанията нараствнаха с 5 процента през 2008 г., което не е лошо за подобна среда.

Основният катализатор, който задвижва страхотните резултати на акциите по време на мечия пазар, обаче беше придобиването на Anheuser-Busch в ръцете на Inbev. Сливания и придобивания обикновено награждават акционерите с премия и тази сделка не се различава много.

Възвръщаемост за 2008 г.: 39.4%

Превишаване над S&P 500: 77.9 процента

За последната една година акциите на компанията са поскъпнали с 10.4%, при ръст за S&P 500 от 8.2%

McDonald's Corp. (MCD)
McDonald's също беше една от най-добрите акции по време на мечия пазар. Акциите на MCD, макар и да не потънаха, спечелиха респектиращите 8.5% през тази година след дивиденти.

Във време, когато сини чипове като General Electric Co. (GE) се готвеха да намалят или премахнат дивидентите, компаниите, които изплащаха солидни потоци от доходи на обикновените акционери, бяха малко.

На всичкото отгоре основният бизнес на McDonald's издържа на рецесията блестящо, като приходите нараснаха с 3.2%, а приходите от операции скочиха със 17%. С една от най-силните марки на земята и достъпно меню, MCD все още е практически безпроблемен.

Възвръщаемост за 2008 г.: 8.5 процента

Превишаване над S&P 500: 47 процента

За последната една година акциите на компанията са поскъпнали с 24.9%, при ръст за S&P 500 от 8.2%

Dollar Tree (DLTR)
Помислете за следното - верига от разнообразни магазини, в която всеки артикул струва 1 долар, или по-малко, дали е добре за време на рецесия? Отговорът е напълно логичен. И компанията се представи отлично през 2008 г.

Изпълнителният директор Боб Сасър нарече магазините на компанията "ключ към нашата устойчивост както в добри времена, така и в лоши", и той беше прав.

Удвояването на броя на магазините, по време на кризата бе достатъчно за това инвеститорите да видят възможността, а акциите на компанията да бият пазара с близо 100 процентни пункта през 2008.

Възвръщаемост за 2008 г.: 60,8 процента

Превишение над S&P 500: 99.3 процента

За последната една година акциите на компанията са поскъпнали с 37%, при ръст за S&P 500 от 8.2%.

Явно евтиното винаги е на мода. Или пък инвеститорите се подготвят за следващата рецесия.