Товарният самолет често предизвиква закъсняла реакция – хей, той няма прозорци. Толкова сме свикнали да виждаме пътническите самолети на пистата на летищата, че когато лъскав, цилиндричен пощенски самолет мине покрай нас, това е леко шокиращо.

Но тези самолети без прозорци са от ключово значение в индустрия за милиарди долари. В тази индустрия FedEx Express е един от основните играчи, като превозва товари от около 15.7 милиарда тона на година и изминава милиарди километри - над два пъти повече от някои от конкурентите си, пише Daily Telegraph.

Зад тези масивни глобални операции се крият още фантастични числа. Товарният отдел на FedEx разполага с огромна флотилия от 691 самолета - два пъти повече от Ryanair, най-голямата авиокомпания в Европа.

Със „суперхъб“ на летище Memphis International, компанията обслужва над 375 дестинации (Turkish Airlines, която е пътническата авиокомпания с полети до най-много страни в света, обслужва само 302 държави).

FedEx Express транспортира около 5.5 млн. пакета всеки ден. Това е все едно цялото население на Финландия да изпрати колет в рамките на 24 часа.

Гигантът в товарните полети, създаден през 1971 г., използва множество международни хъбове в допълнение към Мемфис, като европейските му бази включват летище „Шарл дьо Гол“ в Париж, „Малпенза“ в Милано и Кьолн-Бон.

Какви са самолетите на компанията?

Същите като пътническите самолети, само че нямат седалки. Често единствените хора в самолета са пилотите и може би един авиоинженер.

FedEx започна да изважда от употреба някои от по-старите си машини, като замени Boeing 727 с по-ефективния откъм разход на гориво 757, а MD-11 отстъпиха мястото си на 777 за дългите полети.

Въпреки новите попълнения, цялостната флотилия на FedEx е на средна възраст от 22 години, сочат данни на AirFleets.net. За сравнение, самолетите на EasyJet са на средна възраст от шест години.

Товарната авиокомпания има 110 самолета 757 на средна възраст 25 години, седем Airbus A310 на средна възраст 30 години и 38 McDonnell Douglas DC-10 на средна възраст 39.6 години.

Много товарни самолети са излезли от употреба пътнически самолети, които са пригодени да пренасят товари. Някои от тях разполагат с по-устойчиви врати, така че екипажът да не бъде премазан от товара в случай на катастрофа.

Най-големият самолет на FedEx е 777, който може да превозва 102 метрични тона товари. Авиокомпанията съобщава, че тези самолети обслужват шест директни маршрута, включително от Мемфис до Дубай-Делхи-Париж и обратно в Мемфис.

Какво е да летиш в товарен самолет?

Патрик Смит, пилот и автор на книгата „Поверително от кокпита“, казва, че товарните самолети предлагат някои от най-добрите заплати в индустрията и са по-добре защитени от спадове на икономиката, което означава сигурност на работните места на служителите.

Това обаче върви в комбинация със собствен вид стрес.

„Пилотите могат да намалят риска да бъдат уволнени, като станат част от доходоносната, но не толкова бляскава среда на товарните полети“, пише Смит. „Няма да подписвате автографи за малки деца, но пък съкращенията не са често явление в бизнеса с товарни полети“, отбелязва писателят.

По-лесно ли е, когато няма пътници?

Несъмнено има някои позитиви, например никакъв шанс полетът да бъде отклонен заради излязло от контрол моминско парти. Но управлението на товарни самолети предлага други притеснения.

Целият бизнес на FedEx е основан на бързи и надеждни доставки. Авиокомпанията съобщава, че може да стигне до всяко място в Северна Америка на следващия ден и до всяко място в света за не повече от четири дни.

След това идва естеството на товара – от живи животни до опасни химикали. Без да споменаваме монотонността – никакви обръщения към пътниците, които да ви забавляват. Само вие, вашият втори пилот и товарът.

А по-странните товарни самолети?

Наред със 747 и 777, има някои самолети, които никога не са били предназначени за пътници, тяхната цел винаги е била да превозват товари. Такъв самолет е Airbus Beluga.

Построени са само пет самолета от „Супер превозвачите“, но целите им са най-разнообразни – от доставяне на химически вещества до превозване на огромна картина от XIX век от Южен Делакроа.

През 2004 г. Beluga беше използван за доставяне на хуманитарна помощ за района на Индийския океан след голямото цунами.

Сега Airbus разработва Beluga XL, който трябва да замени по-големия си брат до 2020 г. Отговорът на Boeing на Beluga е Dreamlifter. Въведени през 2007 г., четирите самолета в експлоатация са приспособени 747.

Президентът на Boeing Commercial Airplanes Скот Карсън веднъж се извини на проектанта на 747 Джо Сътър, като заяви, че съжалява за това, което е направил със самолета му.