В Русия обсъждат замяна на легендарния Су-25 „Грач”
На най-ефективния щурмовик от следвоенния период му подготвят окончателно приземяване
Известни са куриозни случаи. Например майор А. Рибаков се добрал до летището със задавен двигател, залят с керосин от пробитите резервоари, насечен от осколки фанар на кабината, напълно отказала хидросистема и неспускащ се колесник. В кабината не работел нито един прибор и летецът с облято от кръв лице пилотирал самолета по команда на пилота от втория самолет. Кацайки по корем, летецът се хвърлил в страни от самолета и едва след като се убедил, че машината няма да експлодира, се върнал и изключил двигателите.
Феноменалната „живучест” е осигурена с пълно брониране на кабината и основните агрегати на самолета. Широко е използвано дублирането на възлите, агрегатите, тръбопроводите и електромрежата.
Сегашните претенции към „Грач” не от технически характер – просто самолетът престанал да удовлетворява съвременната тактика за поддръжка на сухопътните войски.
Сред претенциите е малкият боен радиус – малко над 300 км, както и неговата дозвукова скорост. Само че на бойните вертолети Ми-28 и Ка-52 тези показатели са още по-ниски, но никой няма претенции към тях. При това американските „томахавки” достигат и далеч по-отдалечени летища. А за съвременните системи ПВО скоростта на целите не е от значение.
В действителност ситуацията със замяна щурмовика изглежда е далеч по-сложна и се определя от цял комплекс обстоятелства, сред които измененията в тактиката на щурмовата авиация едва ли са най-главното. Тук се преплитат и финансови мотиви и, разбира се, задкулисни интереси.
В Русия се опитаха не само да запазят идеята за щурмовик в чист вид, но и да го издигнат до равнището на самолет от пето поколение. Дори била разработвана идеята за създаване на Перспективен авиационен комплекс за Щурмовата авиация, само че в сегашната икономическа ситуация тази задача не може да се реализира.
Затова се лансира идеята да се създаде нов щурмовик на базата на изтребителя-бомбардировач Су-34, като му се доразвие функция, която той всъщност си има. Самолетът е защитен от удари на въздушния и земен противник. Дебелината на бронираното му стъкло и титановите пластини за прикритие на кабината дори са повече от на Су-25.
Превод и редакция: БЛИЦ
Последвайте ни
0 Коментара: