В навечерието на изпращане в космоса на първия космонавт от Обединените арабски емирства (ОАЕ) англоезичният арабски вестник The National припомня историята на легендарния космически кораб "Союз", който първоначално е бил предназначен за полети до Луната.

След поредица от неуспехи при връщане от орбитата на Земята, устройството претърпя редица сериозни модификации и сега се превърна в най-надеждното „космическо такси“, което извърши 143 успешни полета в космоса, пише "Поглед инфо".

Първоначално създаден за летене до Луната, космическият апарат "Союз" се е превърнал в незаменимо превозно средство за пътуване до земната орбита, пише английският вестник на арабски език The National.

Появата на това „космическо такси“, което вече половин век работи в полза на човечеството, беше улеснено от идеологическата конфронтация между СССР и Съединените щати.

Както припомня изданието, в годините на космическата надпревара, която трябваше да разкрие превъзходството на капитализма или комунизма, през октомври 1957 г. Съветският съюз беше първият, който изстреля в космоса обект, създаден от човешки ръце.

В музея на космонавтиката във ВДНХ можете да видите копие на сферичния „Спутник“ - първият изкуствен спътник, летял около Земята. Недалеч под стъклото се намират чучелата на двете кучета – Белка и Стрелка, които бяха изпратени на орбита през 1960 г., за да разберат дали човек може да оцелее в космоса.

За щастие, безпородните кучета се върнаха живи и невредими, изживяха остатъкитеа от живота си на Земята, а едно от кученцата на Стрелка подариха на президента Джон Ф. Кенеди.

В музея се пази и капсулата на „Восток“, неразличима от използваната от Юрий Гагарин, и дори модел на „Буран“, който е разработен като отговор на съветското ръководство на космическата совалка „Спейс Шатъл“ преди разпадането на СССР.

Сега, след почти 60 години, Русия и Съединените щати направиха космоса място за мирно сътрудничество и работят на международната космическа станция (МКС) заедно с астронавтите от 17 държави в името на науката.

Това стана възможно благодарение на руската космическа технология, която все още редовно служи на човечеството.

Първият тестови полет на космическия кораб и ракета „Союз“ е извършен през ноември 1966 г. и както подчертава арабският вестник, именно на неговия подобрен модел първият гражданин на ОАЕ майор Хазза ал Мансури ще излезе в космоса на 25 септември тази година.

Но, най-надеждният космически кораб в света можеше никога да не стигне до стартовата площадка: първоначално е бил замислен за полети до Луната, но към средата на 60-те години стана ясно, че СССР най-вероятно ще загуби тази надпревара на американската програма „Аполо“.

В крайна сметка беше решено да се използва „Союз“ като ново поколение високо маневрено и многоцелево транспортно средство, работещо на земна орбита.

Първият тестов полет на „Союз“ е бил определен за ноември 1966 г., когато два „Союз“-а, изстреляни за един ден, трябваше да се скачат в космоса два дни по-късно. Но от самото начало всичко се обърка: първото устройство се държеше толкова нестабилно в орбита, че изпращането на второто беше отложено. След завръщането си в плътната атмосфера корабът изчезна от радарите в Южна Русия, вероятно поради самоунищожение. Месец по-късно беше направен втори опит - този път ракетата дори не излетя, а избухна на земята, което доведе до смъртта на няколко души.

Въпреки неуспехите, първото изстрелване на пилотирания кораб е планирано за пролетта на 1967 година. На борда на "Союз-1", който навлезе в орбита на 23 април, беше Владимир Комаров, който стана първият човек, който е бил в космоса два пъти.

Полетът от самото начало премина с технически затруднения: един от двата слънчеви панела не се отвори, което доведе до прекъсване на електрозахранването и автоматичната стабилизираща система напълно отказа. След 18 завоя около Земята, на космонавта е наредено да кацне, но вече в атмосферата главните и резервните парашути не се отварят.

„Союз-1“ се блъсна в земята със скорост 200 км/ч, разруши се и се запали.

Както отбелязва вестникът, смъртта на Комаров спря съветската космическа програма и само година и половина по-късно се състоя изстрелването на новия, значително модифициран пилотиран Союз-3, който се скачи с безпилотния Союз-2.

Други седем полета на "Союз" се извършват без инциденти, включително невероятен троен старт през октомври 1969 г., когато наведнъж се появяват на орбита седем руски космонавти.

Екипажът на "Союз-11" успешно се скачи и премина към първата в света космическа станция "Салют-1". Връщането на Земята на 30 юни 1971 г. се извършва в нормален режим, но когато екипът за търсене намери спускащата се капсула, и тримата астронавти бяха мъртви поради неизправен клапан, което доведе до загуба на налягането в кабината.

Две години по-късно нова модификация на „Союз“ излезе в космоса с двама астронавти, облечени в тежки скафандри, за да предотвратят подобни нещастни случаи. Този път мисията продължи само два дни, но се превърна в повратна точка в съдбата на „Союз“-ите.

От 1973 г. насам космическите кораби са извършили 143 полета без жертви - впечатляваща цифра и безпрецедентно постижение в историята на космоса. На тях са се издигали в космоса представители на 25 националности и след завършването на американската програма „Спейс Шатъл“ през 2011 г. „Союз“ стана единственият начин да се стигне до МКС.

През 53-годишната история на кораба неговият дизайн непрекъснато се е променял и технологиите са усъвършенствани.

Полетът на «Союз МС-15» с първия астронавт от Обединените арабски емирства ще бъде и последното изстрелване с помощта на изстрелващото средство «Союз-ФГ» - той ще бъде заменен от по-модерен «Союз-2», който, както предполага в заключението си The National, ще продължи през XXI век да извежда в орбита изпитаният от десетилетия „Союз“.