Адвокат Петър Хранов е спечелил над 400 съдебни дела срещу монополисти, с което опровергава наивните приказки за безсилието ни срещу тях. Пред БГНЕС той дава практични съвети как да постъпим, когато започнат да ни търсят от колекторска фирма.
&nbsp;Нямам точна информация на какво се дължи рязкото нарастване на сумите, които колекторските фирми събират от длъжниците на телекомите. Цитират се данни, според които те надхвърлят 430 млн. лв.<br /> <br /> Предполагам, че мобилните оператори са продали големи пакети задължения, които смятат, че им се дължат и са ги прехвърлили на колекторските фирми за 20-30% от стойността на вземането. А за колко ги продават зависи от това, доколко са ликвидни, откога са и по мои сведения над 90% от тях са погасени по давност.<br /> <br /> Публично от Асоциацията на колекторските агенции твърдят, че независимо от давностния срок, имало текстове в Данъчния процесуален кодекс, с които този срок можел да бъде рестартиран.<br /> <br /> Имат ли основания подобни твърдения? Отговорът ми е: категорично не! Защото, ако приемем, че в данъчния процесуален кодекс съществуват такива текстове, то това е нонсенс, защото законът урежда публично-правни, а не частно-правни взаимоотношения. Т.е. той е неприложим за гражданско-правните сделки. А единствените начини да се прекъсне давността и да започне да тече нова са изчерпателно изброени в Закона за задълженията и договорите. В случая законът няма приложение и колекторските фирми лъжат, за да измамят хората, а, може би, и да си придадат тежест. Още по-тъжното е, че определени медии вземат тезите им за чиста монета и не правят допълнителни проверки за истинността им.<br /> <br /> И сега - най-важният въпрос, който безпокои десетки хиляди български граждани: какво трябва да бъде поведението ни, когато получим писма и обаждания от колекторски фирми? Какво не бива да правим, ако не сме сигурни в коректността на исканите от нас суми?<br /> <br /> В такива ситуации не бива да подписваме абсолютно нищо. Не трябва да се съгласяваме да плащаме каквито и да било суми, преди да ги проверим. Най-добре е да се потърси правна помощ от юрист. Защото при всяко едно изявление, в което се признава задължението, наистина започва да тече нова давност от 3 г. Което означава, че ако един гражданин признае задължението и не го оспори по надлежния ред, действително може да се прекъсне давността.<br /> <br /> В масовия случай колекторските фирми просто изнудват хората, злоупотребяват с незнанието им. Съществено е и друго - няма случай, в който колекторска фирма да е завела дело за сума, дължима към мобилен оператор, и да го е спечелила, ако човекът срещу тях се е консултирал с адвокат. Българските граждани не трябва да се страхуват от водене на дела. В много от случаите е по-добре да се заведе дело, отколкото да стоят и да не правят нищо. Съветът ми е следният: ако получите писмо от колекторска фирма, свържете се с адвокат и започнете да я съдите, за да бъдат обявени тези суми за недължими. Аргументите ни не са единствено за изтекла давност от 3 г., има и куп други порочни неща - дори и да не е изтекла давността, те претендират, че имат договори за цесия, които няма как да породят действие, без да са уведомени страните и др. Идеята е да бъдем активни в момента, в който получим писмото от колекторската фирма, да не се плашим и да не смятаме, че сме обречени да плащаме исканите от тях суми.<br />