При една и съща инвестиция, новите вятърни и соларни енергийни проекти, съчетани с електрически превозни средства, ще генерират до 7 пъти повече полезна енергия, отколкото бензиновите автомобили при сегашните цени на петрола.

Това сочи проучване на BNP Paribas, цитирано от Bloomberg, пише Икономик бг.

За да остане бензинът конкурентен на по-екологичната енергия за транспорт, цената на нефта на международните пазари трябва да се понижи до 9-10 долара за барел в дългосрочен план.

За да са остане конкурентен дизелът пък, петролът трябва да поевтинее до 17-19 долара за барел.

Това е заключението на Марк Луис, ръководителят на световното звено за изследване на устойчиви енергийни решения в BNP, в доклада за проучването на компанията.

На фона на тези препоръки към 17:20 ч. българско време американският сорт нефт West Texas Intermediate (WTI) се търгуваше при цена от 54.91 долара за барел.

„Нашият анализ стига до едно изключително категорично заключение за нефтената индустрия: при същите капиталови разходи днес вятърните и соларни енергийни източници вече ще произвеждат много повече полезна енергия за електрическите превозни средства, отколкото петролът, купен при сегашните цени”, пише Луис.

Той добавя: „Това са изключителни числа и те предполагат, че развитието на икономиката на възобновяемите енергийни източници в тандем с електромобилите ще бъде неизбежно през следващото десетилетие”.

Луис въвежда термина „енергийна възвръщаемост на инвестирания капитал”, за да обясни икономиката на сухопътния транспорт.

Става дума за измерител на парите, похарчени за петрол и ВЕИ, и за разликата в нетната енергия на тези две суровини, генерирана за създаването на движение.

Промените обаче ще отнемат време. „Петролната индустрия днес се наслаждава на много по-голям пазарен дял, отколкото ВЕИ.

Петролът е бил горивото за 33% от световната енергия през 2018 г. в сравнение със само 3% от вятърни и соларни централи”, посочва Луис.