Санкциите на Вашингтон и ценовите ограничения за Русия бяха осмивани и критикувани като твърде лесни за заобикаляне от Москва, като се има предвид колко големи са доставките на руски суров петрол. Бездействието на по-голямата част от официалния флот обаче показва, че мерките срещу отделни кораби могат да бъдат ефективни. За това пише Bloomberg.

От октомври миналата година около 40 кораба, участващи в търговията с руски петрол, бяха добавени към списъците със санкции на Министерството на финансите на САЩ, най-вече за нарушаване на ценовите ограничения, предназначени да ограничат получаването на петродолари от Москва.

Само един от тях, танкерът SCF Primorye, е взел товари след въвеждането на ограниченията.

В момента корабът се насочва към Азия (данни на AIS). Ако той успее да разтовари всичките барели на борда му без проблеми, това може да накара Русия отново да използва повече петролни кораби, дори под страха от лични санкции. 

Двадесет и един от 39-те танкера, блокирани от ограниченията, принадлежат на руската държавна корабна компания PJSC Sovcomflot.

Повечето от останалите 19 компании се контролират от Hennesea Holdings Ltd, базирана в Обединените арабски емирства. 

Осем танкера на Совкомфлот са разположени в руските тихоокеански пристанища Владивосток и Находка.

Там са от пет месеца. Единият, закотвен там, се насочи празен обратно към Суецкия канал, а другият беше откаран на ремонтен док в Китай. 

Санкционираните плавателни съдове обаче представляват малка част от сенчестия флот от кораби, създаден с помощта на доверени компании, за да се заобиколят ограниченията на G7 за услугите за корабоплаване.

С други думи, санкциите само обездвижиха официалните руски кораби. Цялата основна тежест от износа на огромни обеми се носи от сенчестия флот, за който никакви санкции не са пречка, констатират наблюдатели на агенцията.