Ако някой иска да направи изгодна покупка от предстоящия в края на ноември “Черен петък”, сега е моментът да си набележи конкретните стоки и да следи движението на цените им, а не вече в кампанията да пазарува просто защото се твърди, че има намаление. Това препоръча в “Денят започва” по БНТ основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.

По закон, за да е истински намалена цената на една стока, тя трябва да е прилагана поне един месец преди кампанията за отстъпки. Това означава, че до седмица-две трябва да се стабилизират цените, от които ще се твърди, че е извършено някакво намаление.“, обясни експертът. Според нея е време да обърнем тенденцията и да купуваме от „Черния петък“ дадена стока, защото ни е необходима, а не просто защото е намалена.

Около 400 лв. е средната сума, която пазаруващите от „Черния петък“ харчат, посочи Руменова, като се позова на данни от изследвания. „Хората харчат повече тогава, отколкото по Коледа и Нова година.

Една от причините за това е, че някои от тях използват тази кампания да осигурят подаръците за празниците в края на годината. Особено при онлайн покупки, защото ако ги оставят за последния момент, не е сигурно дали ще бъдат спазени сроковете за доставка и някой може да остане без подаръци“, добави тя.

Потребителите следва да имат предвид, че дори и намалението да е реално, това не гарантира, че дава най-добрата цена за дадена стока. Ценообразуването е свободно и една и съща стока може да се намери в широк ценови диапазон при различни магазини. Така и без намаление може да я открием по-изгодно.

Един и същи търговец не е длъжен да поддържа намаление във всички свои физически и онлайн магазини, а само в тези, за които е обявил отстъпки. Но трябва да спазва всички правила – да са посочени старата и новата цена, процент на отстъпката и информацията да е вярна, обясни Руменова в отговор на въпрос на водещата Христина Христова.

На запитване от водещия Симеон Иванов можем ли да предявим рекламация за стока от намаление тя потвърди за това право и разясни: „Търговецът може да не ни даде своя гаранция, но не може да ни отнеме законовата гаранция, която е до две години.

Законодателят е дал този срок, тъй като е предположил, че това е периодът, в който може да се очаква да се прояви някакъв производствен дефект, който е съществувал към момента на продажбата.“

73% от участвалите в проведената по повод разискваната тема анкета на БНТ отговарят, че не се възползват от кампаниите „Черен петък“.