До два дни или най-много до седмица ще бъде утвърдена новата методология, по която ще бъдат оценявани офертите за строежа на АМ "Тракия". Това заяви зам.-изпълнителният директор на НАПИ инж. Иван Атанасов. По думите му в оферти, които са за над 25 млн евро, попадат обекти, чиито обявления трябва да се правят в ЕС.
Това са проекти с висока или с т. нар разчетна стойност, за които гарант трябва да бъде ЕК в лицето на Европейската инвестиционна банка или оперативните програми. Според изп. директор на НАПИ инж. Янко Янков средствата за АМ “Тракия” са крайно недостатъчни. Офертите ще се оценяват на първо място по предложена цена, срок на изпълнение и гаранция. Няма да бъдат допускани предложения за ниска цена и голям срок на изпълнение или обратното. По думите на Янков не е лесно да се реши дали проектът “Тракия” трябва да премине по оперативна програма "Транспорт" на Министерството на транспорта. Това трябва да бъде решено от управляващия орган, допълни той. Според него в момента се водят разговори на европейско ниво.

Общо разходите на НАПИ за 2008 г. са 822 млн. лева. Това прави 5.3 ръст спрямо 2007 г., когато са били 780 млн. лева. Текущите разходи за ремонт и поддръжка за 2009 са 313 млн. лева, като се отчита спад с 23 млн. лева в сравнение с 2008 година, когато са били 398 млн. лева. От тях 67 млн. лева трябва да отидат за ведомствените разходи на НАПИ, в това число и заплатите на служителите. Инвестициите са в размер на 331 млн. лева, като са с 69 млн. лева повече от предходната 2007 година. От тях 220 млн. лева са инвестиции в ново строителство, 130 млн. лв. са за рехабилитация. Задълженията към месец януари 2009 г. на НАПИ са 101 млн. лева. Реалният бюджет за 2009 г. е 212 млн. лева.
От 4 март проходът Хаинбоаз е затворен за ремонт, каза Янков. До 30 юни трябва да бъде пуснат като идеята е да бъде доизграден до вид с голяма пропускателна възможност. Идеята е на ден да минават поне 2000 хиляди тира, ще бъде изградено и трето платно. В хода на строежа ще са нужни още 8 млн. евро. Пет стари съоръжения ще се ремонтират и ще бъдат изградени три нови. Фирмите, които ще се занимават със строеж и ремонт, са Батковата фирма "Биндер АД" и "Пътни строежи - Велико Търново”. Втората фирма е избрана още през 2006 г. с търг, като ЕИБ го е одобрила. Десислава Вангелова, БЛИЦ