Транспортният бранш у нас изпитва остър недостиг на професионални шофьори. Затруднението в сектора, свързано с липсата на достатъчно водачи, е от години. Проблемът не е само в България, а в цяла Европа.

По последни данни в ЕС близо 500 000 шофьори не достигат в целия Европейски съюз, обясни директорът на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров пред БНР. По думите му, моментно решение на проблема у нас може да е облекчаването на режима за внос на кадри от трети страни.
 
"Проблемът с липсата на водачи е дългогодишен. По последни данни около 500 000 водачи не достигат в целия ЕС. Неведнъж сме споменавали, че Пакетът за мобилност, който насила беше наложен от западните ни партньори, една от целите му е именно да реши този проблем с водачите във всичките по-големи западни държави", заяви Димитров.
 
Заради европейското законодателство в България беше въведено обслужване на едно гише - за наемането на чуждестранен гражданин документи се подават в дирекция "Миграция" към МВР, част от документите се разглеждат от Министерството на труда и социалната политика, друга част биват разглеждани от ДАНС. Тази втора процедура се бави изключително много, алармират от бранша.

Така в общия случай наемането на един водач от трета държава отнема около 6 месеца. Ако не сме държавата, която плаща най-големите нетни чисти възнаграждения на водачите, то сигурно сме в топ 3 на Европа, отбелязва още Димитър Димитров.

"В Полша започнаха да работят може би десетки хиляди украинци като водачи на международни превози на товари. В съседна Сърбия в градския транспорт в Белград може би половината водачи са от Непал", дава пример той и допълва – наложително е да се облекчи режимът за внос на кадри от трети държави.
 
Димитров е категоричен, че вносът на работници от други държави е моментното решение. Много от големите фирми имат свои автошколи за обучение на професионални водачи, заплащането също е високо.

 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук