Доцент Николов обясни с какви евтини и нетрайни материали се строят родните пътища
„Естествено, че варовикът по-бързо се износва. Дори тебеширът ще се износи на дъската за един час”, заяви пред bTV доц. Валентин Николов, преподавател в катедра "Пътища" в УАСГ и показа как изглежда асфалтът след износване.
Според асфалтовите фирми използването на варовик е допустимо според Българския държавен стандарт и се влага масово в направата на пътища. Причината е евтината себестойност на материала.
Разликата в цената е до 4 пъти спрямо другите материали. В случаите, в които пътят е тежкотоварен или първокласен като този в Своге, не бива да се използва варовик в износващия асфалтов пласт.
„Едрозърнестият материал трябва да бъде от кисели скали като базалт, а не от варовикови. Това е защото тези скали имат много добро съпротивление на износване, т.н. коефициент на ускорено полиране. Те се слагат, за да има добро сцепление между фракцията и автомобилната гума”, допълни доц. Николов
Експертите допълват, че точното изпълнение на пътната настилка и съотношението на съставките в асфалта обаче зависи от възложителя.
Последвайте ни
0 Коментара: