Експерт обясни до кога ще растат цените на горивата
Цените на горивата са едно от основните външни предизвикателства пред българската икономика. Призна го и министърът на финансите Владислав Горанов. А че цените, които растат са предизвикателство за личните ни портфейли всички усещаме. Средно най-масовият А 95 е поскъпнал с 11 стотинки, дизелът – с 13. Само за месец, предава Нова телевизия. Върви организация за протести в различни градове на страната днес, дали ще се случат ще видим, вчера протест имаше във Велико Търново. Къде плащаме най-много за литър, вярно ли е, че в Люксембург купуват по-евтин бензин от Стара Загора, защо само за година бензинът е поскъпнал с над 17 процента, а дизелът с 20 на сто?
"Всяка година по същото време". Когато говорим за ръст в цените на горивата, обикновено сме свикнали да чуваме това преди началото на летния сезон. Тази година обаче, цените продължават да пълзят нагоре, въпреки че лятото отдавна мина.
„По моя лична преценка допълнителният ръст е от порядъка на 8-10%, което за мен е изненада. Вероятно има някаква спекулация, която е продиктувана вероятно и по политически причини”, казва Христо Казанджиев от Българския минен форум. Според него причините са вътрешнополитически.
„При една и съща цена на петрола, цената на дизела 2010 година е около 1 евро, а цената на дизела сега е около 1,25 евро”, казва Казанджиев.
След експертите, идва ред и на статистиката. Ако през октомври миналата година сме зареждали дизел и класическия А95 на почти еднаква цена - малко над 2 лева, през изминалата седмица средната цена на дизела беше 2 лева и 42 стотинки, а на бензина - 2,38 лева.
И докато цените в София са малко под средните в страната, в Монтана твърдят, че са национални рекордьори с техните 2,42 за бензин и 2,50 за дизел.
Всъщност обаче, първенците са във Велико Търново с 2,48 за бензина и 2,51 за дизела. Затова, там заплашват търговците с бойкот. За да ги принудят да намалят цените, по пример от Украйна, щели да спрат да зареждат от бензиностанциите на голяма верига в период от 10 дни. След това, на ротационен принцип, това щяло да се случи и с всички останали.
В Благоевград разликата между бензина и дизела е минимална, но въпреки това недоволството се е настанило и там.
Правим експеримент. И изчисляваме колко би струвало едно пътуване до София от Монтана, Велико Търново и Благоевград. Бензиновият автомобил, който видяхме в Монтана ще пристигне в София срещу сумата от почти 30 лева.
Според това, колко харчат личните им автомобили, шофьорът от Велико Търново пък, ще се бръкне с над 50 лева. Той също разчита на бензин. Най-евтино ще излезе пътуването от Благоевград - дизел срещу 24 лева, заради по-късото разстояние и по-ниските цени.
„ Както Държавната комисия по защита на конкуренцията, така и фирмата „Лукойл”, която е с доминиращо положение, трябва да излезе и да обясни на хората какви са причините и дали има основание да считаме, че има някаква спекулация”, казва Христо Казанджиев.
По-високи цени на горивата разгневиха и французите. Причината обаче там е държавна политика с еко цел.
От януари 2019 литъра на дизела ще се покачи със 7 евроцента, а на бензина с 4 евроцента, при средни цени в момента. За бензина от евро и 56 цента и евро и 48 за дизела. Във Франция, най-често цените се увеличават в зависимост от покачване на данъка върху горивата. Преди няколко дни правителството реши той да достигне до 60% с цел да се използва повече градския транспорт и да се стимулира употребата на по-екологични начини на придвижване.
Обръщаме поглед и към съседна Гърция, където цените също растат.
Бензинджийте предупреждават за поскъпване до 2 евро на литър. Безоловния бензин по гръцките острови, на някои места вече се предлага по 2 евро, а дизела по 1,40 евро. Цената на горивата в Гърция е формирана на конкурентен принцип. Възможни са спекулации на пазара на горивата, тъй като липсва достатъчно контрол от страна на властите.
„Мисля, че към настоящия момент, пазара на горива би трябвало да се успокои. Не очаквам екстремни увеличения или екстремни намаления на цената”, успокоява Казанджиев.
Последвайте ни
0 Коментара: