Недостиг на дизел в Европа прогнозират експерти. Причината е, че над една трета от целия внос на това гориво идва от Русия, но след ембаргото върху руските петролни продукти доставките ще спрат.

Планът за изпълнение на санкциите, който бе приет в началото на юни, предвижда поетапно прекъсване на доставките на суров петрол в рамките на 6 месеца и прекъсване на доставките на петролни продукти в рамките на 8 месеца. България се пребори за отсрочка до 2024 г.

В Европа обаче през последните години много от петролните рафинерии бяха затворени поради постоянния спад на печалбите и прехода на европейците към електрически превозни средства, така че търсенето на дизел чрез вътрешно производство не може да се покрие, пише El Pais, цитиран от economic.bg.

"От всички руски петролни продукти дизелът е най-трудният за замяна", каза Дейвид Уе, главен икономист във Vortexa, компания за петролни анализи. Според него най-много ще пострадат европейските страни от Средиземноморието, които зависят от испанската нефтопреработвателна индустрия.

За да замени руските доставки на дизел, Европа ще трябва отново да вдигне собственото си производство и да увеличи вноса от Саудитска Арабия, Индия и САЩ на по-високи цени, каза анализаторът на Kpler Естебан Морено.

През последните месеци дизелът се използва широко като алтернатива в електроцентралите, в промишлеността и дори в селското стопанство, за да се спестят запаси от газ за зимата. Освен това дизеловите автомобили са много по-популярни в Европа, отколкото в Америка и Азия, където повечето шофьори предпочитат бензина.

В Италия дизеловите автомобили са 45% от общия брой, във Великобритания - 40%, а в Испания - 55%. Камионите също са най-често използват дефицитен дизел, което се отразява на цялата верига на стойността и изостря инфлацията. Според скорошна прогноза на Международната агенция по енергетика (IEA), недостигът на дизел ще се влоши през 2023 г.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук