Ключов път за световната петролна индустрия попадна във фокуса на международните медии през последната седмица, пише money.bg.

За втори път за последната половин година на фона на ескалацията в отношенията между САЩ и Иран след убийството на иранския командир Касем Сюлеймани.

Скоро след атаката, в която загина Сюлеймани, анализаторите от Eurasia Group излязоха с прогноза, че това ще вкара Вашингтон и Техеран в продължителен цикъл на ескалация.

Според експертите успоредно с това може да се очаква, че Иран ще възпрепятства движението на кораби в Персийския залив и конкретно в Омрузкия проток.

Разположен между Иран и Оман той представлява ключов морски път за износ на петрол от Близкия изток към другите световни пазари.

Отново той беше във фокуса на сътресенията между САЩ и Иран и през лятото на миналата година, пише CNBC.

Преди време от Енергийна информационна администрация (EIA) посочиха, че Омрузкият проток е най-важният път за световната петролна индустрия.

Доказателство за това е фактът, че през 2018 година дневно от там са преминавали по 21 милиона барела петрол на ден. Това се е равнявало на около 21% от глобалното потребление на суровината.

Затварянето на протока не е в интерес на никого

По думите на основателя на платформата за проследяване на танкери TankerTrackers Самир Мадани трафикът през протока засега е без особена промяна след убийството на Сюлеймани.

Експертът подчертава още, че Китай е най-големият вносител от региона.

"В резултат на това отношенията между Иран и Китай трябва да бъдат поддържани по същия начин и в бъдеще. Не мисля, че Техеран ще затвори протока", казва Мадани.

Нещо повече - 76% от петролът, който минава през Омрузкия проток, е за азиатските пазари. Най-големите купувачи са Китай, Индия, Япония, Южна Корея и Сингапур, които изкупуват 65% от транспортираната от там суровина.

"Ако има "схватки" в протока през следващите седмици, то напълното му затваряне не би било в интерес на никого", смята Мадани.