Европа готви жесток удар срещу дизела
Според членовете на комисията са налице достатъчно доказателства за канцерогенността на емисиите на отработени газове от дизелови двигатели, получени от изгарянето на дизеловото гориво в двигатели със запалване чрез сгъстяване.
Отработеният газ от дизелови двигатели е класифициран от Международната агенция за изследване на рака (IARC) като канцерогенен за хората (категория 1 на IARC) и макар и количеството частици и химикали да са намалени при новите видове дизелови двигатели, все още не е ясно как количествените и качествените промени ще доведат до променено въздействие върху здравето.
IARC уточнява също, че е обичайна практика да се използва елементарен въглерод, който съставлява значителна част от тези емисии, като маркер за експозицията.
Директивата следва да обхваща газовете от всички видове дизелови двигатели. За новите технологии, при които са значително намалени количествата на отработените газове от дизелови двигатели и масовите концентрации на елементарен въглерод, елементарният въглерод може да не представлява толкова надежден показател за експозиция.
Азотният диоксид е вероятно по-подходящ показател за експозиция за отработените газове от дизелови двигатели при новите технологии. Тъй като възрастта и типа двигатели и системи за последваща обработка на отработили газове се различават в рамките на работните места и между тях, е целесъобразно да се установи гранична стойност на професионална експозиция за отработени газове от дизелови двигатели, както по отношение на респирабилния елементарен въглерод, така и по отношение на азотния диоксид.
Комисията следва да преразглежда тези гранични стойности, като използва най-новите научни и социално-икономически данни. И двете стойности следва се спазват на работните места, на които се използват дизелови двигатели.
Въпреки че не са налични данни, които да позволяват пряко сравнение между канцерогенния потенциал на отработените газове, отделяни от дизелови двигатели, произведени по нови и по по-стари технологии, новите технологии за дизелови двигатели промениха качеството и количеството на дизеловите емисии, а свързаните с тях канцерогенни рискове намаляха, но не бяха изцяло премахнати. Значителното намаляване на масовата концентрация на отработени газове при дизеловите двигатели, произведени по нови технологии, се очаква да намали риска от рак на белите дробове (за kWh).
Това се подкрепя от резултатите от единен набор от изследвания върху животни, които показват намаляване или незначителни стойности на генотоксичността за белите дробове и окислителното увреждане на ДНК след излагането чрез вдишване на отработени газове от дизелови двигатели, произведени по нови технологии.
Докладчикът Клод Ролен отбеляза причините, изтъкнати от Комисията в нейната оценка на въздействието, които са довели до избора да не се определят съответните гранични стойности.
Но според Института по трудова медицина 3,6 милиона работници в Европейския съюз са потенциално изложени на отработени газове от дизелови двигатели над фоновите нива, а средната геометрична стойност на очакваната експозиция е 13µg/m³ (или 0,013 mg/m³). Според този институт 4 556 души са загубили живота си през 2010 г. в резултат на ракови заболявания, свързани с професионална експозиция на отработени газове от дизелови двигатели.
Ето защо докладчикът счита, че е необходимо спешно да се предприемат действия на европейско равнище, за да се ограничи експозицията на работниците на отработени газове от дизелови двигатели, като се добави работата, свързана с експозиция на такива отработени газове, и се определи гранична стойност на професионална експозиция – 50µg/m³ (0,05 mg/m³), изчислена въз основа на елементарния въглерод.
Докладчикът препоръча да се разглеждат емисиите от всички дизелови двигатели, без да се прави разграничение между тях.
Последвайте ни
0 Коментара: