2020 година беше трудна както по отношение на взаимната търговия, така и по отношение на инвестициите.

През 2019 г. стокооборотът между България и Германия беше 8,5 милиарда евро. Сега се очаква спад, но не толкова драстичен - може би от 5-6%.

Това заяви главния управител на Германо-българската търговско-индустриална камара д-р Митко Василев в предаването Money.bg по телевизия Bulgaria On Air.

"В лошите новини има и добри нотки, тъй като износът на България продължи да се развива по-бързо, отколкото вносът от Германия и за четвърта година поред ще имаме положително салдо с Федералната република", казва той.

По думите на експерта традиционно Германия изнася за България машини, оборудване, автомобили, резервни части за тях, химически продукти, докато в началото на прехода в нашия износ преобладаваше текстил, облекла полуфабрикати.

От 2009 г. постепенно започват да се изнасят продукти с по-голяма стойност, което доведе до увеличаване на износа и дори изпреварване на вноса.

"Едно от обясненията е, че тук се настаниха германски фирми, които произвеждат в България и изнасят своята продукция в Германия, което подсилва износа. Големият хит напоследък са поддоставчиците на автомобилната промишленост", коментира Василев.

По думите на експерта досега няма информация за драстични свивания на производството на германските филиали у нас, което би застрашило българите заети в тях. "Засега няма драстични случаи, при които се затварят цели предприятия и да напускат България, но това не е изключено, ако пандемията продължи и не би било изненада", заяви Василев.

Според Василев и тази години ще има инвестиции от големи германски компании, но е трудно да се прогнозират имена.

Важно е и обаче да идват представители на малкия и на средния бизнес на Германия - да инвестират тук и да създават работни места. 

"Това се случи миналата година в Габрово и фирмата в момента търси персонал, разраства се и развива бизнеса", заяви той.

Имахме ли шанс да привлечем Volkswagen?

По думите на Василев шансовете на България са били добри. "Да бъдем наравно с Турция е определено голям шанс и реклама за страната ни. За съжаление инвестицията не се случи.

Смятам, че положихме усилия и натрупахме опит, който трябва да използваме за други подобни инвеститори", коментира той.

Какви са резултатите от инициативата за привличане на германци за балнеолечение у нас?

"От няколко години работим в тази посока и през септември 2019 година България беше поставена на картата на здравноосигурителните каси на Германия.

Те разшириха списъка и България стана 15-тата страна, в която германците могат да получават определени услуги за рехабилитация и спа, а разходите да бъдат възстановявани от касите.

За съжаление от от март миналата година туризмът се срина, но продължаваме да поднасяме тази информация на немския пазар", каза той.

По думите му има редица условия, на които трябва да отговарят местата за настаняване, за да посрещат такива туристи от Германия.

Освен, че трябва да говорят немски, има условия за помещенията, за това как да спазват изискванията на здравноосигурителните каси.

Награда на германската икономика

За 17-и пореден път се раздадоха Наградите на германската икономика, заяви Василев.

"За първи път изискахме от фирмите да пратят видеоматериал, в който да покажат това, което да отговаря на критериите.

Имахме четири категории - голяма предприятие, малко и средно предприятие, социална ангажираност и старъп предприятие. На базата на видеоклиповете се поставиха оценки и се излъчиха победителите в съответните категории", заяви Василев.