Очевидно сме конкурентни, както спрямо други страни от ЕС като Румъния, така и спрямо извън ЕС като Сърбия, каза в предаването "Лице в лице" по bTV икономистът Георги Ангелов за шансовете на България компанията "Фолксваген" да я избере за строежа на новия си автомобилен завод.
 
"България е част от ЕС, кандидат сме за чакалнята на еврозоната и за Шенген, бяхме председател на ЕС", посочи като предимства икономистът.
 
"Най-големият производител на автомобили в света на глава от населението е Словакия – те са 5 милиона души, а произвеждат 1 милион автомобила. Страната обаче вече става по-скъпа като разходи за труд и заплати и затова се търсят други страни, които са подобни и по конкурентни. Тук изгрява звездата на Балканите", отбеляза още Георги Ангелов.
 
По думите му Турция е във финансова и политическа криза, а тези неща влияят. Завод не се прави за една година, а поне за 30-40 години напред и трябва да има сигурност, посочи още икономистът.
 
Един завод от мащаба на "Фолксваген", който се обмисля за Балканите, е около 350 000 автомобила или ще прави по 1000 коли на ден. Това означава поне 5 000 работници и поне 3 милиарда лева еднократна инвестиция, обясни още икономистът.
 
По думите му в един автомобил има много части и те се произвежда в отделен завод. Т.е. изграждането на завод за автомобили привлича и завод за автомобилни части, отбеляза Георги Ангелов.
 
"В Словакия има три завода за автомобили и 350 завода за автомобилни части. Общо 250 000 човека работят в този бизнес като генерират 26 млрд. евро износ за страната. Автомобилен завод в България плюс няколко десетки заводи за авточасти и компоненти – това ще стане най-големият индустриален център в страната. Този завод се очаква да има поне 10 млрд. оборот, но целият сектор ще бъде нов и това означава драстично повишаване на заплатите и добавената стойност. Трябва да минем на следващата стъпка – до произвеждаме завършен продукт, защото така ще дойде добавената стойност и по-високите заплати”, категоричен беше Георги Ангелов.