Кризата удари покупките на нови коли не само у нас, а и навсякъде по света. Продажбите на нови коли в България през ноември намаляха с над 45% спрямо същия месец на миналата година, обявиха от Европейската асоциация на производителите на автомобили. За месец в страната са регистрирани 1544 коли, при 2819 година по-рано, пише в свой анализ Стефан Кючуков, цитиран от "Труд".

България е на първо място в ЕС по спад на сделките с нови автомобили през ноември. Най-близо до нас са Словения (-33%), Португалия (-27,9%) и Франция (-27%). Оказва се, че в навечерието на втората вълна на затваряне на страната заради Covid-19, българите са били най-предпазливи в ЕС по отношение на харченето на пари за покупка на нови коли.

В повечето страни от ЕС през ноември покупките на автомобили намаляват. Но има няколко държави, които правят изключение. Най-яркият пример е Ирландия, където има ръст на сделките с 20%. Другите страни с увеличени продажби са Кипър (+10,9%), Гърция (+2,4%), Румъния (+1,2%) и Дания (+0,3%).

От януари до ноември в страната са купени общо 20661 нови автомобила, което е с 36,4% по-малко от същия период на миналата година. По-голям спад на продажбите има само в Хърватия (-42,4%). Ние си поделяме второто място с Португалия, където покупките на нови коли са намалели, колкото у нас.

В България не само спадът при продажбите на нови коли е голям. Ние сме на последно място сред страните от ЕС по купени нови коли спрямо населението на страната. У нас за периода от януари до ноември е купена по една нова кола на всеки 338 души от населението.

Най-близо до нас е Румъния, но там купуват близо два пъти повече автомобили. В северната ни съседка са купили по една нова кола на всеки 175 души от населението. След това са Латвия (по една кола на 150 души), Гърция (на 143 души) и Кипър (на 124 души).

В Германия, въпреки спада на продажбите с 21,6%, от януари до ноември нов автомобил е купен на всеки 31 души от населението.