Повечето хора, на които се е налагало да търсят жилище под наем, се сблъскват с проблема с циркулирането на фалшиви обяви в интернет пространството. Търсейки идеалния имот на добра цена, те неволно влизат в схемата на некоректно работещите агенции, съобщава Investor.bg.

Практиката с публикуването на нереални обяви не е ново явление на българския пазар. Стремейки се да привлекат максимален брой потенциални клиенти, част от брокерите прибягват до публикуване на обяви за несъществуващи имоти. Как обаче да различим реалните от нереалните оферти?

„Трудно се дават съвети как да познаеш истинските предложения, защото като всяко нещо и тези порочни практики търпят развитие и усъвършенстване.“, казва Майя Катанска, брокер с дългогодишна практика.

Снимките със съмнителна достоверност са  основен белег на нереалните обяви. „Виждаш една оферта без снимка или с една-единствена чудесна снимка, обработена с фотошоп. Професионалистът би поставил реални, а не подвеждащи „красиви“  снимки“ , според Катанска. 

Жулиета Новоселска е на същото мнение: „Обикновено в този тип обяви няма снимки или те са с много лошо качество и не показват нищо съществено от имота.“
Следващият белег,  на който трябва да се обърне внимание, е описанието на имота.

„Описание от 2-3 елементарни безлични изречения или пък със суперлативи – всичко от прекрасно по-прекрасно. 

Такава оферта би ме провокирала към размисъл. Ако обектът съществува и брокерът го е виждал, то той  в описанието  би споделил  личното си професионално впечатление, би изтъкнал значимото, същественото, важното за имота, това, което ще интересува  клиента“, казва Катанска.

Да приемем обаче, че сме се спрели на конкретен имот, снимките към него изглеждат реални, по описание отговарят на нашето търсене ( дори повече от желаното) и се опитваме да се свържем с брокера, предлагащ имота. Какво се случва, когато всъщност обявата е нереална?

„На изписаните телефони или никой не отговаря, или отговорът в слушалката е, че имотът току-що е отдаден и предлагат друго жилище, което като локация, състояние и цена не отговаря на публикуваното“, казва Антония Мангърова.

„Ако пък по случайност се свържете по конкретна обява, получавате отговор, че апартаментът току-що е отдаден, но ще ви предложат нещо подобно, нещо „ по-така“, но по-скъпо, но малко по-встрани от търсеното място, но....... и т.н.“, споделя опит Майя Катанска.

И предупреждава: „Четеш  във  всички  оферти на агенцията без изключение текст „само за ч.л“. или „Само за директни клиенти“... Интересно,  защо ли?  Ако съм клиент, лампичката ми ще светне и ще се замисля“.

Божин Христов допълва: „Ако все пак се поиска оглед – брокерът винаги има заучени оправдания защо не може да се осъществи или въобще не връща обаждане".