Малките бизнеси спестяват до 14 000 € от всеки ван
• Малките бизнеси могат да спестят до 14 000 евро на превозно средство за период от три години, ако преминат към електрически ванове, като най-големи икономии се постигат от разходите за енергия и поддръжка.
• Това са основните изводи от доклад, изготвен от Центъра за икономически и бизнес изследвания (CEBR) по поръчка на Ford Pro, озаглавен „Икономиката на търговската употреба на ванове в Европа 2024“.
• Екосистемата на Ford Pro, включваща електрически ванове, станции за зареждане, софтуер за управление и услуги за повишаване на експлоатационното време, вече подпомага малките бизнеси в Европа в процеса на електрификация.
Малките бизнеси в Европа биха могли да спестят до 14 000 евро от всеки ван за период от три години, ако преминат към електрически ванове. Основната разлика идва от по-ниската цена за зареждане в сравнение с разходите за гориво за бензинови и дизелови превозни средства, както и от намалените разходи за поддръжка. Заедно тези фактори осигуряват значителни икономии на петте най-големи пазара за ванове.
Това са основните изводи от доклада, изготвен по поръчка на Ford Pro: „Икономиката на търговската употреба на ванове в Европа 2024“, публикуван от Центъра за икономически и бизнес изследвания (CEBR). Докладът се основава на проучване, проведено сред 1 000 бизнеса в Европа1.
Според изследването електрическите ванове не само изплащат инвестицията си в рамките на три години – често срещан период за финансови лизингови планове – но и осигуряват по-ниски оперативни разходи. Този по-нисък общ разход за експлоатация може да бъде от полза за малките бизнеси, които започват да разпознават предимствата на електрическите превозни средства и да следват примера на по-добре финансираните големи автопаркове, които вече използват електрифицирани превозни средства.
„Европейската икономика се гради върху малките бизнеси и тяхното преминаване към електрически ванове е критичната следваща стъпка към електрификацията на пътищата в Европа. Някои малки предприятия вече направиха успешен старт в тази посока и Ford Pro гарантира, че разполагаме с електрическите ванове и услугите, които да ги подкрепят“, заяви Ханс Шеп, генерален мениджър на Ford Pro за Европа.
От момента, в който един малък бизнес започне да обмисля преминаване към електрически превозни средства, Ford Pro предлага подкрепа, за да направи прехода възможно най-лесен. Основен инструмент в този процес е E-Switch Assist – софтуер, който помага на клиентите бързо да оценят, въз основа на натовареността на превозните средства, кои от техните текущи автомобили са най-подходящи за замяна с електрически модел.
От старта на E-Switch Assist досега, клиентите на Ford Pro в Европа са използвали софтуера за анализ на над 50 000 превозни средства от своите автопаркове, с цел да идентифицират най-подходящите възможности за електрификация на своя флот.
Електрическите ванове предоставят на малките бизнеси възможност за намаляване на разходите още от момента, в който напуснат автосалона, основно чрез по-ниските разходи за зареждане в сравнение с горивото за бензинови и дизелови превозни средства. Със софтуера Ford Pro Charging клиентите могат също така да планират зареждане в извънпикови часове, което допълнително намалява разходите за енергия.
Електрическите ванове са механично по-опростени от дизеловите превозни средства, което намалява нуждата от поддръжка. Ford Pro изчислява, че разходите за обслужване, поддръжка и ремонт на E-Transit са с 40% по-ниски в сравнение с еквивалентните дизелови модели.
Като цяло, малките предприятия съставляват 99% от фирмите в ЕС2. Според доклада на Центъра за икономически и бизнес изследвания (CEBR), фирмите във Франция могат да спестят най-много – до 14 000 евро на ван. Тези спестявания се дължат на по-малката разлика в цените на електрическите и дизеловите ванове след включването на държавни субсидии, както и на по-ниската амортизация на електрическите превозни средства. Освен това, по-голямата разлика в цените на електроенергията и горивото във Франция увеличава потенциала за спестявания чрез по-евтино зареждане на електрически ванове.
Фирмите в Испания могат да спестят до 16 000 евро, във Великобритания – до 14 000 евро, в Италия – до 12 000 евро, а в Германия – до 11 000 евро. В петте пазара средната спестена сума е 14 040 евро. Допълнителни спестявания могат да бъдат постигнати чрез освобождаване от такси за влизане в зони с ниски емисии, които продължават да се увеличават в цяла Европа.
Реални ползи от електрификацията на автопарка
Сред многото малки бизнеси, които вече се възползват от икономичната електрификация с Ford Pro, е куриерската компания France Alliance 56. В началото фирмата извършва доставки в региона Морбиан, Франция, използвайки дизелови ванове. Днес компанията разчита на E-Transit ванове3, подкрепени от решенията за зареждане на Ford Pro Charging.
Преминаването към електрически ванове е намалило разходите за енергия с над 80%, като разходите са спаднали до едва 3 евро на 100 км в сравнение с 18-20 евро за дизеловите ванове. Според France Alliance 56, тази значителна икономия е постигната изключително лесно.
„Когато шофьорите се върнат, е много лесно да заредят вановете. За по-малко от десет секунди те излизат от кабината, отиват до зарядната станция и включват ванчето. По-лесно не може да бъде“, казва Вили Ле Гуеллек, мениджър на France Alliance 56. „Софтуерът е лесен за използване и за мен – мога да видя всеки автомобил и оставащия му пробег. Това ни носи огромно предимство.“
Достъп до зони с ниски емисии
Малките бизнеси, които оперират в градски зони, също могат да се възползват от електрическите ванове, получавайки достъп до зоните с ниски емисии в Европа. В момента в Европа има над 350 зони с ниски емисии, обхващащи повече от 80 милиона души, включително всички столици на държавите от ЕС.
Пример за това е Ел Растро, най-старият търговски район в Мадрид, който се намира в зона с ниски емисии. Асоциацията на търговците Nuevo Rastro Madrid и пазарът Cebada, също разположени в тази зона, вече имат достъп до споделен Ford E-Transit ван, който заменя използваните по-рано превозни средства, включително дизелови ванове.
Това споделено използване на ванове е част от инициативата Rastro Electricity by Ford – пилотен проект на Ford Pro в сътрудничество със Съвета на град Мадрид, който помага на търговците да постигнат икономии на разходи и да се възползват от допълнителни предимства.
Мануел Гонсалес, президент на Асоциацията на търговците Nuevo Rastro Madrid, обяснява:
„Спестяванията са значителни – около 50%, но ползите надхвърлят икономиите от гориво. Благодарение на това, че ванът е електрически, сега можем да оперираме без да плащаме такси. След като видяха предимствата и лекотата на използване, все повече членове на асоциацията искат да ползват вана.“
Марта Гонсалес, мениджър на пазара Cebada, допълва:
„Тъй като се намираме в центъра на зоната с ниски емисии в Мадрид, се притеснявахме, че няма да можем да предложим на клиентите си ефективна услуга за доставка до дома. Този проблем вече е решен благодарение на E-Transit.“
Доклад на Центъра за икономически и бизнес изследвания (CEBR) — Докладът от май 2024 г. оценява икономическата активност в индустриите, зависими от ванове, в пет национални пазара, както и в ЕС. Докладът е изготвен по поръчка на H+K Strategies и Ford Motor Company.
2. Европейска комисия — Официални данни и изследвания, свързани с бизнеса и политиките на ЕС за устойчив транспорт и електрификация.
3. Пробег на E-Transit — До 317 км пробег въз основа на пълно зареждане на E-Transit. Оцененият пробег е изчислен съгласно Процедурата за изпитване на леки превозни средства (WLTP). Посочените стойности са предназначени за сравнение с други превозни средства, тествани по същите технически процедури. Реалният пробег може да варира в зависимост от фактори като температура, поведение при шофиране, профил на маршрута, поддръжка на превозното средство, както и възраст и състояние на литиево-йонната батерия. Декларираните стойности за разход на гориво/енергия, емисии на CO2 и електрически пробег са определени в съответствие с техническите изисквания и спецификациите на европейските регламенти (EC) 715/2007 и (EU) 2017/1151, последно изменени. Приложените стандартни процедури за изпитване позволяват сравнение между различни типове превозни средства и различни производители.
Последвайте ни