Министърът на туризма Христо Проданов (БСП) обяви обществена поръчка на пряко договаряне с Германо-българската индустриално-търговска камара. Тя трябва да прави реклама на България в Германия за 146 000 лв. без ДДС, установи проверка на TravelNews в регистъра на търговете.

За тази стойност камарата трябва да подготви и разпространи 4 прессъобщения в германски медии и да разпространи 2 доклада сред туристическия бранш в Германия. Поръчката е обявена на 29 април 2022 г., точно преди майските празници със срок за предоставяне на оферта до 11 май.

Тя е за провеждане на рекламна кампания за утвърждаване на страната ни като предпочитана туристическа дестинация за германски туристи и продължаване на кампанията по информиране на живеещите на територията на Германия потенциални туристи за възможността за здравна почивка в България вследствие на прекаран COVID-19. Срокът за изпълнение е до 3 месеца. 

Процедурата е на оснавание чл. 191 ал. 1, т.2 от Закона за обществените поръчки, който гласи, че „възлагането на обществената поръчка на друго лице е невъзможно поради наличие на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт, както и когато естеството на доставката или услугата е ограничено до точно определен изпълнител по причини, които не се дължат на възложителя“.

Не е ясно точно какви изключителни права и интелектуална собственост притежава Германо-българската индустриално-търговска камара, за да прави реклама на страната ни. Юристи обясниха пред TravelNews, че обществената поръчка е спорна и атакуема пред административния съд. Според тях се заобикаля ЗОП, защото дейността може да бъде изпълнявана още от рекламни и пиар агенции и не може да се говори за ексклузивитет.

От Германо-българската индустриално-търговска камара обещаха да изпратят коментар и своята позиция. Нейн главен управител е Митко Василев. Министърът на туризма Христо Проданов засега не коментира случая. 

Германо-българската индустриално-търговска камара трябва да разпространи едно прессъобщение в най-малко шест германски медии и да бъде отбелязано като топ новина за минимум един ден в Presseportal, пише в заданието на обществената поръчка. Съдържанието да бъде свързано с интервю с министъра на туризма за зона без КОВИД, свободен живот, текущи полети до Бургас, Варна и София.

Второто прессъобщение трябва да бъде до минимум шест медии и да описва новите атракции по Черноморието за семейства и млади пътешественици, екстремни спортове, активен туризъм за млади хора. Третото прессъобщение да бъде за семейната почивка в България – специалната алтернатива. Четвъртото прессъобщение да представя виното и СПА пътуванията в България.

Във всички статии трябва да бъде включена информация, че от 2019 г. България е добавена в списъка от държави на Германската национална асоциация на здравноосигурителните каси, в които се признава предоставянето на медицински амбулаторни усулги. 

В допълнение камарата трябва да осъществи комуникация с туристическия бранш в Германия и да разпространи два доклада в бюлетините на водеща медийна платформа за лица, вземащи решения в областта на туризма. Докладът трябва да съдържа две теми с интервю с министъра на туризма и за новите атракции в България. Докладите трябва да се появят в бюлетина поне 10 пъти за 30 дни. 

Интересен момент е, че член на Управителния съвет на Германо-българската индустриално-търговска камара, е Сийка Кацарова, председател на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм (BUBSPA), която беше близка до бившия министър на туризма от ГЕРБ Николина Ангелкова. Организацията отдавна се опитва да привлече германските туристи у нас с плащане по немските здравни каси, но засега няма успех.

Хотелиерите от Велинград, Сандански, Хисаря и други курорти обаче казват, че цените на услугите по касите, са много ниски. Освен това в балнео и СПА курортите няма подготвени кадри с немски език.