Недостигът на асансьорни техници ще нараства през следващите години, тъй като от 8 години няма прием по специалността „Подемна и асансьорна техника“. Това заяви директорът на ПГТЕ „Хенри Форд“ - София, Таньо Стойчев, където и тази година са закрили паралелката още на първо класиране поради липса на кандидати, пише Монитор.

„На първо класиране закрихме специалност, в която имаше само 1 кандидат независимо че тази специалност влезе при защитените. Това е специалност „Електротехник на асансьорна и подемна техника“. Ние вече сме останали без електротехници. 22 хиляди асансьора, а от 8 години няма прием“, обясни Стойчев. Специалността „Електрообзавеждане на подемна и асансьорна техника“ е под номер 15 в списъка на специалности от професии с очакван недостиг от специалисти на пазара на труда, приет с постановление № 111 от 25 юни 2018 г. на Министерски съвет. Като включена в този списък, паралелката може да стартира дори и ако за обучение в нея са се записали само 12 ученици. На първия етап още желаещ за нея е бил само един кандидат. За да бъде реализиран приемът на ученици по тази специалност, следващата година директорът на „Хенри Форд“ ще потърси по-голямо съдействие на Столична община.

Има фирми, които предлагат обучение за асансьорен техник, които обаче според Стойчев не могат да премахнат проблема с недостига на кадри. „Има само краткосрочни курсове, които не водят до качество“, обясни той. Добрин Иванов от Асоциацията на индустриалния капитал в България също смята, че те са краткосрочно решение, което не е продиктувано от държавата, а фирмите целят да осигурят нуждите си. „Те не са добра политика. След като децата завършат образованието си, разбират, че има свободни места за асансьорни техници и записват краткосрочни курсове, които не дават необходимите знания и умения, за да бъдат подготвени добри кадри“, заяви Иванов.

Според него добър специалист се подготвя не само с добро образование, а и с достатъчно практика. „Затова подходът професионално образование с дуално обучение е по-добър, отколкото краткосрочни курсове, които да подготвят за кратко и бързо време специалисти“, коментира още по темата Иванов. Според него такива паралелки не трябва да се закриват, а да бъдат търсени деца, които да попълнят минимума. Те трябва да бъдат направени по-привлекателни чрез информационни кампании сред родителите и децата, чрез допълнителни стипендии.