Има риск да не започнем да усвояваме средства по Оперативна програма „Транспорт”, ако фонд „Републиканска пътна инфраструктура“ не започне работа според европейските изисквания. Това заяви в Пловдив министърът на транспорта Петър Мутафчиев, предаде кореспондентът на БЛИЦ в Пловдив.
България трябва да получи 791 млн.евро от ЕС по оперативната програма, а националното съфинансиране е в размер на 200 млн. евро. Фонд „Републиканска пътна инфраструктура“ трябва да започне да работи съгласно евроизискванията за прозрачност в разходването на средства и липса на конфликти на интереси при разпределянето на поръчките, обясни Мутафчиев. Министърът смята, за спрените от ЕС средства трябва да се търси отговорност след като одитът покаже какви са нарушенията и кои лица са отговорни за допускането им. За част от нарушенията страната ни е била наклеветена и проверката ще го докаже, смята Мутафчиев. Той прогнозира сериозна политическа стабилност в страната след категоричната подкрепа от мнозинството за правителството по време на гласуването на шестия вот на недоверие.
За обновяването на железопътната инфраструктура и достигането на нивото от 1989 г. са необходими над 5 милиарда лева, каза още Петър Мутафчиев. Само закупуване на нови вагони и локомотиви ще струва още 1.5 млрд. лв. Обновяването на жп парка не може да стане изведнъж и за целта правителството и Народното събрание трябва да утвърдят програма за финансиране на железниците до 2013 г., обясни транспортният министър. Той смята, че е необходимо спешно да се намерят 200 млн. лева още до края на годината, за да се обновят вагоните съгласно европейските изисквания. Държавата не може да даде субсидия в чист вид за железопътния транспорт, затова отпускането на парите трябва да е обвързано с изискване за повишаване качеството на услугата, коментира Мутафчиев. Нито едно правителство досега не е обявило железопътния транспорт за приоритет и това е причината да не е правен основен ремонт на линиите, част от които са опасни, а също така скоростта на движение да е ниска и качеството на пътуване да е ниско.
Министърът на транспорта Петър Муфчиев бе официален гост на честванията за 120-та годишнина на Български държавни железници и Деня на железничаря. Той награди по 15 служители на НК „Железопътна инфраструктура“ и от БДЖ. В приветствието си към железничарите той ги призова да обединят усилията си за възстановяване на доверието към жп транспорта у нас. По-рано през деня Мутафчиев присъства на откриването на новопостроения мост над река Марица при село Огняново, Пазарджишка област. Съоръжението струва 2.7 млн. лв., осигурени от фонд „Републиканска пътна инфраструктура“. Изпълнител е „Мостстрой“. Мостът е дълъг 180 метра и широк малко над 10. Пътното платно е широко 7 метра, което е с метър повече от досегашния мост. Мостът при Огняново бе отнесен от водите на Марица при наводненията през август 2005 г. Това е вторият възстановен мост в региона след този при Стамболийски. Предстои да се пусне и мостта над река Марица при Белово, също отнесен от наводненията, съобщи Петър Мутафчиев. /БЛИЦ