Българските международни шофьори не се дрогират, заявиха представители на браншови и синдикални организации в отговор на твърдения на ръководителката на групата на френските социалисти в Европейския парламент, предава „Дарик”.

За държавното радио Кристин Рево д‘Алон Бонфоа каза, че голяма част от българските водачи на камиони „взимат дрога, за да са будни и да издържат.“ Тя определи условията им на труд като „робство“. Изказване, което също беше посрещнато с недоумение от българския бранш, тъй като средната заплата на международните шофьори е около 2000 евро, а работата им се подчинява на строги правила и контрол.
Това са инсинуации, имащи за цел да прокарат лобистките предложения в „Пакет Мобилност 1“, който ще се гласува на 4 юни Европейския парламент, смятат и работодатели и синдикати. По думите им целта на тези предложения е българският бранш да бъде изхвърлен от пазара.
 
Самата Кристин Рево д‘Алон Бонфоа отказа коментар на реакцията на българските превозвачи с извинението, че няма време. В интервюто си за държавното радио френският евродепутат заяви, че бизнес, който е по-важен от живота на шофьорите е неприемлив:
 
„Ако този бизнес е в ущърб на живота на работниците, това не е коректно. Робството е премахнато преди много години“.
„Интересно тя къде видя вързани шофьори в автомобилите. Аз не знам за такива да ги връзват с вериги или с белезници в колите, за да не може да почиват или да си седят вкъщи“, каза Александър Стамболийски, президент на националния транспортен синдикат Съюз на българските транспортни работници.
Ангел Траков, председател на УС на Съюз на международните превозвачи, в чиято компания работят 450 шофьори, пък заяви, че не се чувства като робовладелец:
 
„Робство срещу 2000 евро?! Бих попитал кой човек няма да стане роб за толкова пари? Нашите шофьори не вярвам да се чувстват като роби. В моите очи това е пълна измислица. Ползват едни и същи камиони, едни и същи паркинги, едни и същи пътища. Кое точно е робското?“
Васил Пиронков, председателят на Националното сдружение на автобусните превозвачи, който има и компания за тежкотоварни превози, изтъкна от своя страна, че от 65 000 български камиона около 48 000 са „Евро 5“ и по-висока категория.
 
Георги Петърнейчев, председател на Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата уточни, че в случай на заболяване международните шофьори разполагат със застраховки:
 
„Има специална здравна застраховка, с която отива в която и да е болница, приемат го, лекуват го. Няма никакви проблеми и няма нищо вярно във всичко това“.
 
Кристин Рево д‘Алон Бонфоа разказа, че когато е била в България през септември за среща с министъра на транспорта, собствениците и шофьорите не са поискали синдикатите да присъстват. Все пак обаче било организирано събрание, на което водачите обяснили, че не могат да продължат да работят при тези условия.
 
„Защото много от тях се разболяват, взимат дрога, за да са будни и да издържат“, каза Бонфоа.
 
Като лъжа определи това твърдение Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор Съюз на международните превозвачи:
 
„Долна инсинуация и груба лъжа!“
 
Според Ангел Траков това са тенденциозни твърдения, насочени срещу българските превозвачи.
 
„Жалко е, че се използват българските водачи като инструмент за такава подла дейност.Долнопробни инструменти за налагане на мнение и за манипулиране на общественото мнение. Аз имам 450 души водачи и 450 човека гледат какво ще направя, за да им запазя работата, за да останат да работят в нашата държава. Просто имам отговорност към тези хора и заради жалките изказвания на някакви чиновници в Европа много хора ще останат без работа“, каза Траков.
 
Според превозвачите основаната цел на предложенията в „Пакет мобилност 1“ е българските компании да бъдат доведени до състояние на неконкурентоспособност. Новите правила ще бъдат гласувани в Европейския парламент на 4 юни. На същия ден в Брюксел ще се проведе протест на транспортния бранш, като има разрешение превозвачите да участват с камионите си.